الثلاثاء، 26 يوليو، 2011

Destinasi masih jauh

Alhamdulillah selesai sudah paper respiratory system..Kurang dua hari lagi akan berakhirlah tahun dua, insyaAllah tahun tiga menanti tentunya dengan cabaran yang lebih besar..Cepat sungguh masa berlalu..sedar tak sedar sudah hampir dua tahun menuntut ilmu perubatan di bumi Mesir..Semoga bertambahnya tahun pengajian juga seiring dengan ilmu yang dipelajari..Dan semoga Allah memelihara diri daripada ilmu yang tidak bermanfaat..


Tapi dalam keributan mengejar cita-cita, ada sahaja cerita-cerita yang kurang enak sampai di telinga..Tambah menyedihkan bila ia berlaku dalam kalangan sahabat-sahabat kita, dalam kalangan pelajar perubatan Iskandariah.. Sedih jugak sebenarnya bila mendengar ada pelajar melayu berdua-duaan lelaki dan perempuan di sutuh(bumbung) pada pukul 6 pagi..



Kisah ini diceritakan oleh seorang kawan arab, dan kisah ini baru sahaja berlaku lebih kurang seminggu sebelum exam Epidemiology..Sebak rasanya mendengar kisah-kisah seperti ini, hanya menjatuhkan nama baik pelajar Malaysia di sini sahaja.. Tidak kisahlah siapa dia, tahun berapakah dia..yang penting dia adalah seorang Islam, pelajar perubatan,dan bakal bergelar 'doktor'.


Terfikir jugakkan, kalau macam ni lah akhlak bakal seorang doktor apa akan jadi agaknya negara kita masa akan datang..Seorang doktor sememangnya sangat dipercayai dalam sesebuah masyarakat.. Bahkan kalau seorang doktor mengatakan kamu hanya ada 3 bulan sahaja lagi utk hidup, pasti itu menyebabkan pesakit itu tidak tidur lena,tidak berselera makan,memikirkan saki baki hidup.. Walaupun itu hanyalah satu andaian..



Memang, kita ada ilmu kedoktoran, ilmu utk mengubat dan merawat orang tapi itu sahaja tidak cukup..Ada lagi yang jauh lebih mahal dari itu,akhlak kita..Seseorang itu tidak hanya dihormati dengan ilmunya semata-mata.. Sanggup ke kita serahkan anak kita, atau mak kita sendiri utk dirawat oleh doktor yang rosak akhlaknya.. Sanggup ke kita biarkan isteri kita bersalin dengan disambut oleh doktor yang langsung tidak mementingkan halal haram..Kalaulah maruahnya sendiri dia tidak jaga, masihkah kita percaya dia boleh menjaga maruah orang lain..wallahualam


"Sesungguhnya orang yang paling hampir dengan tempatku di kalangan kamu ialah yang paling cantik akhlaknya, mereka menghormati orang lain dan mereka senang bermesra dan dimesrai. Orang Mukmin itu ialah yang mudah mesra dan dimesrai, dan tiada kebaikan pada mereka yang tidak boleh bermesra dan dimesrai. Dan sebaik-baik manusia ialah yang banyak memberi manfaat kepada manusia." (Riwayat Al Hakim dan Al Baihaqi)



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق