الأحد، 10 يوليو 2011

Seorang perantau

Perantau di bumi kinanah...Entah kenapa setiap kali mendengar perkataan ini,seolah2 ku mendapat suntikan baru..Semangat berkobar2 menguasai diri..
Ya,aku perlu mendapatkan sesuatu di sini,sesuatu utkku bawa pulang ke malaysia..Sememangnya bumi mesir ini mula menjadi sebutan di bibir semenjak aku form 4.
Dan selepas habis spm,aku semakin bersemangat dalam doa,seandainya mesir adalah tempat terbaik utk ku meneruskan pembelajaran,Engkau mudahkanlah ya Allah..
Aku akui memang banyak halangan sebelum menjejakkan kaki ke sini,bahkan sebelum mendapat tawaran lagi..Aku pernah tertinggal resume utk interview mara,
sedangkan aku datang jauh dr Kota Bharu..Hanya Allah yg tahu betapa kalutnya aku ketika itu,masa hanya ada 2-3 jam sahaja sebelum interview..
.Syeikh Ibrahim Kattani,seorang ulama hadis yg sangat terkenal di Mesir,berketurunan Rasullullah

Aku pernah tersalah isi borang,yg nyaris2 menyebabkan aku tidak sampai ke mesir..Banyak lagi dugaan yg datang mengujiku namun di setiap ujian aku dapat merasakan 'tangan2 ghaib' membantuku dan setiap kali itulah aku merasa sgt bertuah,sgt beruntung dan sangat bersyukur mengesakan Tuhan yg satu. Terima kasih Allah..
Puncak kebingunganku berakhir ketika aku bermimpi bertemu dgn ustazku yg sudah lama aku tidak bertemu.dalam mimpi,aku bersalam dan memeluk ustaz itu yg sgt aku rindukan..tiba2 ustaz menyatakan,'kamu pilihlah mesir..'

Semoga mimpi itu adalah petunjuk dariNya..Aku mendapat kekuatan melalui mimpi tersebut,dan  dgn yakin aku memberitahu orang tuaku,mesir adalah destinasi pilihan..Dan kini sudah dua tahun aku merantau di mesir,bumi yg banyak melakar sejarah kenabian dan menyimpan seribu satu rahsia agung yg mana disebut namanya dalam kitab yg maha mulia,Al Quran..

..Masjid Nurul Islam,Camp Caesar
*Ustaz yg aku maksudkan di atas ialah Ustaz Adzli,seorang tenaga pengajar di MRSM Kota Putra..Seorang yg tegas(agak garang) namun sifatnya yg pemaaf,rapat dengan pelajar membuatkan aku selalu menjadikannya tempat bertanya setiap kali menghadapi masalah dalam kehidupan. Dan sehingga sekarang aku masih
menghubunginya..

هناك تعليقان (2):

  1. alhamdulillah awk
    teruskan perjuangan awk kt sn
    menuntut lah ilmu 2 sehingga negara china
    jelez kdg2 sy tgk org yg dpt stdy kt mesir
    sedih plak rasenyer bl diri ini tidak tersenarai dlm org cm awk
    anyway wish 2 goodluck shbt

    ردحذف
  2. Salam, apakah yang dilakukan semasa resume tertinggal untuk interview?t

    ردحذف