الخميس، 14 يوليو، 2011

Kisah sang burung


 “Memang ia tidak akan dapat memadamkan api itu, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya sama ada aku berjaya memadamkan api itu atau pun tidak.”

Inilah jawapan seekor burung ketika ditanya burung-burung yg lain mengapa ia begitu bersungguh-sungguh  mencari dan membawa air utk memadamkan api marak yg sedang membakar Nabi Ibrahim..


Hebat sungguh keyakinannya pada Penciptanya.Ia tahu apalah sangat usahanya itu dgn membawa sedikit air dalam paruh,dari perjalanan yg jauh,pastilah hanya tinggal beberapa titis sahaja yg dapat diturunkan utk Nabi Ibrahim.
Kisah ini bukanlah kisah dongeng biasa yg kita dengar,kita bercerita kat org lain dan berakhir di situ sahaja..Demi Allah,kisah ini jauh lebih besar dan lebih hebat dari itu..Ia hadir utk mengajar kita bahawa hidup ini bukanlah akan berakhir setakat dunia ini sahaja. Inilah akidah Islam,meyakini bahawa setiap yg hidup pasti akan menemui ajal.Dan kita akan dibangkitkan kembali di padang mahsyar,lalu dibentangkan segala buruk baik amalan kita..


Sahabat sekalian, tidakkah terdetik sesuatu di hati kita demi mendengarkan keilkhlasan jawapan dari sang burung..Terlalu keraskah hati kita utk mengalirkan air mata membandingkan betapa jauhnya keikhlasan sang burung mengalahkan kita. Ya,sesiapa pun pasti berasa takjub dgn jawapan sang burung,yg sgt luar biasa keyakinan dan ketaatannya pd Allah.
Sedarkan diri,ingatkan diri..kita tidak akan pernah selamat sehinggalah Allah meredhai kita.Jangan pernah merasa cukup dgn segala amalan diri..Sesungguhnya org berdosa yg bertaubat itu lebih baik daripada sang abid (ahli ibadat) yg riak. Jagalah akhlak seorang pemuda Islam, beramallah dengan amalan pemuda syurga.. Dan jadilah org yg mana Rasullullah S.A.W. bersabda ‘Orang Islam ialah mereka yg sejahtera sekalian org Islam daripada (bahaya) lidahnya dan tangannya.’(riwayat Bukhari,Muslim dan Tirmidzi).


هناك تعليق واحد:

  1. ...Salam'alaik...

    !!!ALLAHU AKBAR

    ...Cukup tersentuh apa yg ingin sahabat sampaikan
    ALLAH...

    ردحذف