السبت، 16 يوليو، 2011

Coretan untukmu sahabat

Wahai sahabatku,sekarang kamu sedang berjuang dalam menuntut ilmu Allah.Harus kamu sedar,seorang penuntut itu tidak pernah sunyi dari ujian yg maha hebat,yg bakal melemahkan jiwa dan imanmu.Maka carilah sahabat yg tidak akan  pernah meninggalkanmu sendirian di malam yg gelap.Carilah dia yg tidak sanggup melihatmu terus alpa dengan dunia .

Percayalah teman,kamu tidak akan mampu menghadapi semuanya sendirian yg mana akhirnya kamu akan kecundang di pertengahan jalan.

Pantai Cahaya Bulan,Kelantan.

Wahai sahabatku,sekiranya ada antara kawanmu yg tidak faham dalam pelajaran lalu bertanya kepada guru,maka hendaklah kamu turut sama mendengarkannya.Ya mungkin kamu sudah mengetahuinya namun rendahkanlah dirimu,duduklah sama-sama dengannya..kerana itulah yg diajar Saidina Umar,iaitu jangan pernah meninggi diri dgn ilmu.Janganlah pula menampakkan riak muka yg meremehkannya.

Di sinilah akan menampakkan keikhlasanmu dalam bersahabat,dan dalam menuntut imu.Ada diceritakan tentang Imam Abu Hanifah ketika beliau ditanya apa sebabnya beliau mempunyai ilmu yg luas dan dalam,beliau menjawab 'Aku tidak pernah bosan mengajar dan belajar'.

Pantai Irama,Bachok Kelantan.

Wahai sahabatku,apabila tiba waktu malam,janganlah kamu mengulangkaji dengan suara yg kuat sehingga mengganggu tidur kawanmu. Siapa tahu dia berniat utk bgn bertahajjud pd Allah,namun tindakanmu mengganggu tidurnya itu mungkin sahaja menghalang pertemuannya dengan Sang Pencipta..Tidakkah kamu merasa berdosa kepada Allah..

Ya benar ia berguna utk kamu namun percayalah anakku,kamu tidak akan tenang dgn perbuatanmu itu.Apabila terbit fajar,bersegeralah tinggalkan tempat tidurmu.Bangunkanlah kawan-kawan yg masih tidur dgn cara yg lemah lembut. Janganlah sekali-kali tinggikan suara dengannya..

Ingatlah kamu sendiri tidak akan suka ditengking seseorang ketika sedang tidur.Kemudian solatlah kamu bersama-sama berjemaah di masjid.
Sesungguhnya hanya amal soleh inilah yg akan kamu persembahkan utk tuhanmu..

Pantai Iskandariah,Mesir.


*Untuk sahabat-sahabatku,aku sangat mengasihi kalian..Sungguh aku tidak akan mampu bertahan di bumi Iskandariah ini utk 6 tahun yg akan datang tanpa kehadiran kalian yg sgt menghiburkan hati..Sehingga membuat aku lupa akan segala kesakitan dan kepahitan sepanjang perjalanan menuju ke penghujung destinasi..

هناك 5 تعليقات:

  1. :( oh ni komen kot arab ae (starts from the rite)

    ردحذف
  2. Pantai Irama,Bachok Kelantan

    tmpt ak bermain time kecik dulu.. tu pun sbb family ak tggl kat klntn mase ak kecik..
    tapi ak lahir ganu la..

    ردحذف
  3. amboi ore kelate rupanya en syimi ni...hehe mai la ziarah kelate ag,aku support..hehe

    ردحذف
  4. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  5. wassalam..
    alhamdulillah semoga setiap percutian atau ziarah kita ke mana-mana tempat di bumi Allah ini tidak sia-sia..
    Teruskanlah menjelajah bumi Kelantan..semoga tidak pulang tangan kosong..

    ردحذف