الثلاثاء، 31 يناير، 2012

Kala Persahabatan Diuji

Alhamdulillah, selesai satu ujian praktikal..Susah sekali rasanya, banyak jawapan yang keliru..Ditambah lagi dengan sistem ujian yg begini, perkataan 'shift' agak menyentap perasaan..Namun itulah, teringat kata2 seorg sahabat dari Nigeria masa first year dulu..'Inilah masanya utk kita manfaatkan sistem ini, latih diri utk menguasai perasaan di kala cemas..Saat itu kita masih mampu berfikir dgn rasional, bukan terburu2..melatih diri menjadi seorang doktor..'
***

Kala imtihan begini, rata2 boleh tengok sana sini, semua orang berubah..ada yang jadi baik, ada yang jd pendiam, tapi yang lebih ramai ialah yg memilih menjadi emosional..Sepanjang tiga tahun di bumi Mesir, terlalu banyak yg Allah ajarkan..Melihat sendiri bagaimana peribadi seseorang boleh berubah dalam masa yang singkat, kalau sebelum ini orangnya jenis yang selalu senyum dan ceria, namun bila datang sahaja time exam, habis hilang segala kemanisan..

Mungkin benar kata2 seorang sahabat 'Musim exam ni la kita dapat tengok perangai sebenar orang tu, abis semua keluar..' Allah, takut juga..mungkin kita tak sedar tindakan kita, yang dapat menilai adalah orang sekeliling..Kita rasa kita dah buat macam biasa dah, dah senyum macam biasa dah, tp bagi housemate kita, diorang fikir 'Muka masam macam anak rimau!'

'Andaikan Rasullullah SAW berada di tempat kita sekarang...'

Allah..takut...

Pasti..tidak ada yang akan terluka dengan kata2 sindiran pedas..tidak ada yang akan bermasam muka tatkala bertemu..tidak akan ada yang malas masak, dan tiada yang hanya memasak sekadar utk mencukupkan syarat..Andai baginda di tempat ini, pasti semuanya indah..setiap org di sekeliling pasti menumpang ketenangan dan kebahagiaan..

Akhlak sehebat itu..andai mampu diterjemah ke dalam diri setiap insan atau mahasiswa dlm konteks yg lebih kecil, tak terbayang dunia saat itu..Ya aku mengimpikan dunia seperti itu..

Alangkah indahnya, kadang2 kita balik rumah, singgah dulu ke kedai, beli sesuatu utk dimakan bersama housemate..tak mahal pun, cukup la seringgit dua..Kadang2 kita mampu bersedekah setiap hari kpd fakir miskin, tapi kita tak pernah berbelanja utk housemate..Ya mereka sudah kaya, banyak duit, tapi apa salahnya kita lakukan itu kerana Allah utk mengeratkan ukhwah..


“Memberi sedekah kepada orang miskin dikira: satu sedekah, dan memberi sedekah kepada mahram dikira dua iaitu: sedekah dan mengeratkan hubungan.”
(Sunan ad-Darimi)

nak jadi macam kucing ni, nampak hebat sekali
ukhwah yg dibina..

Jika hendak goreng ayam, atau apa saja, apa salahnya masak lebih sedikit, bagi housemate..Sebab kadang2, bila kita tengah tension belajar, dan tiba2 datang kawan bawak makanan dgn wajah tersenyum, pasti terdetik dalam hati perasaan terharu..cuma kadang2 tak terluah dengan perkataan..Biasalah lelaki, susah utk meluahkan tapi dalam hati perasaan terharu itu ada..

Dan kawan pun, bila tengok muka housemate tengah tension habis, tak perlulah balas balik 'ketensionnan' itu..Janganlah lawan bermasam muka 'Huh ingat dia sorang je boleh wat muka camtu'

Astaghfirullah..check balik bagaimana akhlak Rasullullah SAW..Sememangnya tiada yang lebih manis wajahnya, dan tiada yang lebih laju daripada baginda dalam memberi salam..Benar dalam hati ada runsing, tapi biarlah hanya kita yang simpan..dan luahkan utk Allah semata..Mengadulah padaNya sepuas hati, menangislah seinsaf mungkin..kerana Dialah pemegang segala hati..

'Kita takkan disoal tentang tindakan kawan2 kat diri kita, 
tapi tindakan kita kat kawan2  memang akan disoal'
-quoted-

(Kami dalam fatrah imtihan, tolong doakan kami..Kami harap kami mampu jadi doktor yang berguna utk ummah..Kami taknak belajar kerana exam, tapi disebabkan nak jadi doktor perlukan exam, maka kami lakukannya..Tolong doakan kpd Allah, agar kami mampu menjaga hati, agar kami sentiasa ikhlas dan ingat kepadaNya..Kami taknak riyak, ujub, dan takbur, namun syaitan sangat pandai kan..dia cuba jugak bisikkan itu dalam hati kami..Tolong, doakan kami...)

هناك 5 تعليقات:

  1. terima kasih belanja ayam koki tadi...haha

    ردحذف
  2. sok aku nak makan umah hang plak hehe nk nasik goreng

    ردحذف
  3. insyaALLAH, mg ALLAH menjaga hati hamba-hambanNYA yg selalu mengingatiNYA..

    ردحذف
  4. kisah terjadi pada saya, cuma akan adakah lagi persahabatan ini bila perpisahan yang menanti tidak lama lagi

    ردحذف