الجمعة، 20 يناير، 2012

Jihad Sang Nafsu

Benar-benar terasa dengan kata-kata Sheikh Ibrahim Zidan dalam kelas tafsirnya..Kadang-kadang kita terlupa adanya nafsu dalam diri..dan kita terlupa kekasih agung penah berpesan 'Jihad Melawan Nafsu'

Ketika keseorangan, datanglah sang nafsu membisikkan kata-kata indah, mengingatkan kepada seseorang yang masih belum halal..Benar ianya fitrah namun alangkah jujurnya andai saat itu kita berkata 'Cukuplah kamu, diriku masih milik Allah, dan selamanya aku milik Allah..Cukuplah aku menjadi kekasihNya, sehingga DIA sendiri menyerahkan hatiku kepada si dia yang DIA tahu terbaik untukku..'

Ketika di jalanan, melintasi kedai-kedai, pasti mata tak lekang melihat 'hiasan-hiasan duniawi' yang begitu mempesona..Apatah lagi di akhir zaman ini, title lelaki soleh itu makin menjauh..Baru selesai istighfar dan solat sunat, keluar sahaja masjid pasti terlihat di kiri kanan..'Diuji lagi mata aku ni'..Lelaki mana yang tidak tertarik pada sang wanita..Lalu syaitan pun apalagi, mulalah berbisik 'Tengoklah wanita itu, sopan sungguh.. sesuai untukmu si soleh..'


Astaghfirullah..Hati oh hati..


Kata-kata seorang sahabat 'Mungkin senang untuk menjaga pandangan di jalanan..namun tidak mustahil dia akan tertewas dalam menjaga mata di alam maya..'


Allah, baru sedar banyak sangat dah dosa ni..Seolah-olah ambil ringan je selama ni Allah tegur..Nak kata ada keperluan tengok, bukan sebab nak belajar pun, nak muamalat, jual beli, pun tak..Allah.....

 'Takutlah kamu akan perbuatan dosa di saat sendirian, 
Di saat inilah saksimu adalah juga hakimmu..' 
-Saidina Ali-

Ada seseorang pernah bertanya 'Ada ke orang camtu, kalau tengok movie pun dia tundukkan pandangan..macam mana nak tunduk, tapi nak tengok citer..lagi satu boleh ke tahan, ha camne kalau Lisa Surihani berlakon, kuat ke untuk tunduk..'

Allah..susah sungguh soalan ini..Bukan tidak tahu jawapan, tapi rasanya soalan ini lebih memerlukan muhasabah dan keinsafan...

******************************************************************************

Malam tadi berjalan kaki dalam hujan, pergi SC(smart circle)..Ingatkan takde dah adik2 usrah akan datang, dah la cuaca sejuk membeku camni, exam lagi..Mulut berasap, huhu best gak..rasa cam dok Europe pulak..Mungkin inilah yang dirasakan oleh tahanan Palestine tempoh hari sebelum dibebaskan, dibiarkan berhari2 kesejukan tanpa perlindungan..Allah, rasa simpati menyerap ke dalam jiwa...namun akidah yang benar mengatasi segala2nya, alhamdulillah..Tapi terkejut, sampai2 kat rumah Kudin, rupa2nya semua dah sampai..Allah malunya, naqib yang teruk aku ni..Dimulakan dengan membaca Al-Quran, mentadabbur ayat2 Allah, alhamdulillah..suasana sc yang berlangsung dengan tenang dan tenteram..Sejuk dibasahi dengan hujan rahmatNya, semoga malaikat menjadi saksi pertemuan kami ini..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق