الثلاثاء، 24 يناير، 2012

'Rupa-rupanya Banyak Lagi Perlu Diperbetulkan'

Selesai tafaqquh, ada dua mesyuarat yg perlu dihadiri..Kena cepat, kang dua2 tak dapat hadir..Hampir jam 10 malam baru sampai di asrama MARA..Nasib baiklah dua2 meeting buat kat sini, kalau tak tak tau la..

Selesai meeting tengok jam sudah hampir pukul 12 malam..'Memang sah2 la kena musyrif ni', takpe ikhlaskan hati, semoga tak sia2 tiap saat yang berlalu..Selesai hantar akhwat, baru teringat malam ni ada qiamullail utk ihwah yang dianjurkan persatuan..Jalan malam yang sunyi dan sejuk, macam2 cerita buruk bermain dalam fikiran, terutama berkaitan arab yg suka mengganggu..'Isk laki2 kena kuat!'

Tahan teksi, pergi Teratak Iskandar seorang diri..Bila sampai tengok semua orang sudah tidur.. 'Alhamdulillah boleh tahan, ramai jugak yang hadir..' Alamak, baru teringat lecture hari ni tak study lagi, al kahfi pun tak baca lagi..Takpe tidur dululah, esokkan jumaat..


Nak tidur, cari tempat kosong kat tengah2 org..Wah ada yang bawak selimut tebal, seronoknya..tapi nak tumpang tak boleh, tuan dah tidur lena tak sampai hati nak kejut..Menyesal pun ada tak bawak selimut..

Baru lelapkan mata, tersedar balik..Mat Jay di sebelah menukar arah badan..Allah, sekarang rasa sejuk sangat2..Cuba lelapkan mata..Baru beberapa minit, terjaga lagi..kali ni kawan sebelah sini pulak berdengkur..Begitulah, setiap pergerakan org lain dlm bilik itu pasti mengejutkan tidurku..Tahap kesejukan yang luar biasa, aku pun tak tau nak pusing badan macam mana lagi, dah habis mengerekot dah..Tak terkira berapa belas kali aku terbangun terduduk malam itu, mungkin tak sempat lena pun..Allah, sejuk pun satu azab rupanya..

Tepat jam 3, kedengaran alarm lagu Maher Zain berkumandang memecah sunyi..Isk mana tuan punya hp ni, tak nak tutup alarm pulak..

*****

Selesai solat subuh yg diimamkan Faiz Salleh, pagi jumaat hari itu diteruskan lagi dengan bacaan al ma'thurat secara berjemaah..Di akhir kalam, doa rabitah dialunkan..

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahawa hati ini telah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu
Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan..

Setiap yang hadir pagi itu merasakan ketenangan yang luar biasa, seolah2 telah lenyap segala masalah..Subhanallah, masing2 memuji Allah dalam hati..

Akhirnya tibalah saat yang ditunggu2 'Sembang Byte Muslim'..Agenda yang memang ditunggu khas dan menjadi antara sebab menghadirkan diri hari ini, haha semua orang nak kahwin kan..Suasana ceramah yang ceria diselangkali dengan usikan2 nakal hadirin yang hadir..Tiba2 ada soalan dari salah seorang hadirin 'Bagaimanakah dengan org yg merancang utk berubah setelah kahwin..maksudnya lepas kahwin baru nak jadi baik..?'

Sambil tersenyum ketiga2 ahli panel merungkai persoalan itu dengan tepat..Jawapan yg sangat berguna, terutama kepada pemuda2 yg belum kahwin..


'Setiap org akan kembali menjadi dirinya yg sebenar selepas berkahwin..Ya mungkin dia mampu 'menjadi baik' utk beberapa bulan pertama, namun percayalah ia tidak akan kekal..Kalau sekarang dia suka pandang perempuan, dan lepas kahwin baru nk berubah..maka tengoklah nanti, dia akan tengok perempuan jugak..Lelaki, biasalah...'

Oh terasanya..baru nak belajar kejar takbiratul ula lepas kahwin, sekarang asyik masbuk je..Selalu terfikir lepas kahwin senang sikit kot nak bangun tahajjud, ada orang tlg kejutkan..Tapi jawapan pagi itu menafikan segala-galanya..

Jangan jadikan perkahwinan sebagai batu loncatan utk berubah, kerana selepas anda mendapat itu anda akan kembali menjadi yang asal..Sebaliknya berubahlah kerana Allah dan kerana anda sendiri yg ingin berubah.. Jika sekarang bilik anda bersepah, jangan harap ia akan menjadi bersih selepas kahwin (kalau isteri tak kemas la..)

'Letakkan matlamat jangka masa panjang dalan perkahwinan..Jika tidak, mungkin sedikit perselisihan kecil boleh menyebabkan perceraian..Kalau kahwin hanya utk nafsu semata-mata, bila dah dapat apa yg kita nak, maka kita tak rasa bertanggung jawab lagi utk meneruskan perkahwinan itu..'

Wallahua'lam

هناك تعليقان (2):

  1. salam,
    kiranya tabiat seseorang takkan
    berubah setelah orang tu bernikah
    ??

    ردحذف
  2. mungkin boleh berubah, namun andai diri tak sekuat itu, hanya mengharapkan pasangan untuk merubah..takut2 hanya memberi kesengsaraan kpd pasangan..

    berubahlah kerana Allah,semoga Dia memudahkan segalanya..sekaligus membahagiakan pasangan

    wallahua'lam

    ردحذف