الخميس، 24 نوفمبر، 2011

'Kamu salafi'

Alhamdulillah, selesai sudah exam endocrine system..Susah jugak soalan tadi, betul2 menguji..Berdenyut kepala selepas keluar dewan, rasa macam nak cari katil cepat2, nak baring, tidur!

Dalam perjalanan pulang ke rumah, tengok sana sini..Fuh penuh dengan poster2, tulisan2, manifesto.. Makin dekat 28 November, makin meriah rasanya..Biarlah apa berita2 buruk yang sampai ke Malaysia, sedangkan kami kat sini biasa saja, badan makin naik adalah..

Cukuplah, kami tak nak evakuasi lagi..kami nak berada kat sini, sambung pengajian..Sememangnya takde apa yg perlu dirisaukan..Benar ada rusuhan berlaku tapi jauh dari tempat kami..dan kalau berlaku depan rumah pun, hanya perhimpunan aman, tiada pemedih mata, tiada senjata..yang ada hanyalah sepanduk dan gendang..Macam manalah boleh sampai berita ke Malaysia keadaan Mesir yang tak terkawal..oh media..

HizbunNur..parti salafi yang berpengaruh di Iskandariah..

Kebetulan rumah sy dekat dgn Masjid Bakri, masjid salafi..Boleh tengoklah diorg tampal poster, sana sini..Pernah sekali ditanya org arab, 'nta salafi wala eh?' sebab kami biasanya solat kat situ je..Dalam hati nak cakap, ana sunni..haha tapi tak berani, semua orang dia kat sini, kang tak pasal2 cari nahas..

Semua ini adalah pengalaman..Ada kawan2 yang persoalkan, 'Kenapalah time kita datang Mesir barulah semua ni nak berlaku..tak boleh ke tunggu 3 tahun lagi, biarlah kami habis belajar dulu' Ada juga yang risau akan sambung pengajian kat Malaysia, tak sempat habis kat sini..Macam2..

Dari kita habiskan masa fikir benda2 tu, baiklah kita duduk, hayati dan alami betul2 apa yang sedang berlaku sekarang..Nikmati betul2, ambil pengajaran dari setiap yang berlaku..Sungguh, semua ini tidak sia2!

Teringat kata2 Dr Fathi dua hari lepas, ketika menceritakan kelebihan2 wudhuk..betapa indah bahasa yang digunakan, menunjukkan keindahan Islam itu sendiri..Di saat kita bangun pagi2, dalam kesejukan winter, ditambah dengan pemanas yang rosak, kita masih sanggup menyentuh air yang bagaikan nak beku itu, semata-mata kerana Allah..sejuk macam mana pun, kita masih membasuhnya tiga kali..kita tidak menghiraukan badan yang menggigil, kerana kita tahu azab di 'sana' lebih perit..


Nabi s.a.w. bersabda; “Sesiapa mengambil wudhuk, lalu ia memperelokkan wudhuknya (yakni mengambil wudhuk dengan sempurna), akan gugurlah dosa-dosa dari tubuhnya termasuklah dosa dari celah-celah kukunya” (Riwayat Imam Muslim dari Usman bin ‘Affan r.a.).

هناك تعليقان (2):

  1. ?salam hise, kalau ade org tanye nta salafi
    ak jawab, ana muslim insyAllah..

    ردحذف
  2. eh2 samalah jawapan kita..ak hari tu jawab 'ana muslim, wa insyaAllah mukmin..lakin laisa muttaqin'..pastu diorang gelak hahaha

    ردحذف