الجمعة، 11 نوفمبر، 2011

Aidil Adha di Bumi Iskandariah

Seawal 6.15 pagi, sudah bersiap-siap untuk ke Sesostess Street, asrama MARA..Berkumpul dulu ramai-ramai seterusnya bergerak ke Karamellah, satu tempat terpencil yang belum pernah menjejakkan kaki di situ..Bersama housemate yang riang, makin menambahkan semangat untuk sembelih dan melapah daging kambing, lembu dan khoruf..

Awal-awal lagi sudah mengasah pisau masing-masing, ada yang sanggup beli pisau baru semata-mata utk aidil adha ini..Seronok, teruja dan sungguh semangat.. Pukul 7.15 pagi, tiga buah bas beriringan bertolak ke Karamellah, melintasi Mandharoh dan Bait Mona..

Sepanjang perjalanan, masing-masing diam menyaksikan pemandangan sepi di hari kedua aidil adha..Sebaik melepasi Mandharoh, perjalanan bas dirasakan 'kurang enak' sedikit, mungkin disebabkan jalan yang tidak rata dan lubang-lubang yang mencacatkan keselesaan ketika itu..

Suasana jalan di Karamellah..Tenang dan damai namun itulah,
seperti kekurangan sesuatu.. 

Sampai di destinasi penyembelihan, mnenyaksikan satu pandangan baru..Kami seolah-olah sedang berada di tempat asing, memandang keadaan sekeliling yang janggal..seakan-akan berada di zaman pemerintahan Jepun..Jalan yang tidak berturap,rumah yang berbatu-bata..Ya memang benar rumah batu bata merupakan trademark di Mesir tapi keadaan situ lain, berbeza sangat...

Tiada pembangunan, tiada perubahan, mungkin inilah pemandangan yang sama 30 tahun yang lalu..dan mungkin juga ini antara penyebab kebangkitan rakyat menentang rejim Hosny Mubarak..Masing-masing muhasabah diri, betapa beruntung diri dilahirkan di Malaysia, syukur kepadaMu Tuhan..


Sebelum start sembelih, setiap dari kami dapat sarapan free dulu, disediakan oleh Unit Mutazawwijin Iskandariah(UMI) rasanya..Lalu makanlah kami beramai-ramai, walau ada kawan-kawan yg geli geleman makan nasi lemak sambil dikelilingi cebisan-cebisan najis (maaf tak tau nk guna ayat apa)

Kata Dr Karim, 'Sy hairanlah kenapa kambing kat sini baik,
tak melawan pun..tak macam kambing kat Malaysia..'

Tapi sayang, hanya sempat menumbangkan tiga ekor kambing sahaja, lepas tu kena balik untuk hantar Dr Karim ke Cairo airport. Pengalaman ringkas di bumi Iskandariah..Sudah tiga tahun tidak beraya korban di kampung, rindu pulak rasanya..Menyesal pun ada tak beraya sungguh-sungguh masa kecik dulu, baru sekarang merasakan betapa nikmatnya aidil adha..Huhu nampaknya kena tunggu beberapa tahun lagilah baru boleh beraya kat kampung..

هناك تعليقان (2):

  1. rasa ape beraya kat sane?? mestilah rindu kat kmpung kan^^terernye aku ikut intinc xtahu nak klik mane satu. klik je ikut suka. haish kene belajar arab ni

    ردحذف
  2. Selamat berjuang di bumi Mesir..^^

    ردحذف