الاثنين، 25 نوفمبر، 2013

Saat Hati Merindukan Nabi

Bismillahirrahmanirrahim...

Sudah lama tidak menulis dalam keadaan bergelap, kalau beberapa bulan lalu mungkin tuduhan ini sudah dilemparkan kepada Dr Mursi yang tidak pandai mentadbir negara sehingga sering kali blackout, namun kini yang hairannya tidak pula rakyat Mesir menyalahkan As-Sisi. Huhu biarlah mereka, kerana aku yakin suatu hari nanti nama Dr Mursi akan diangkat oleh sejarah sebagai orang benar yang teraniaya.

Semalam dapat tahu yang exam final semester untuk pediatric akan ditunda ke bulan 3. Ku lihat komen2 di facebook, ramai juga yang tidak bersetuju kerana agak susah sebenarnya terutama bagi group yang sudah lama menghabiskan round pediatric lebih kurang 3 bulan sebelum itu, untuk mengulang kaji dan mengambil exam..dan aku termasuk dalam group itu.

Ketika mendengar berita itu di madrasah nabawiyah, aku terdiam seketika, sedikit terkesima memandangkan aku sudah meletakkan timeline2 study yang wajib ‘dipulun’ sebelum final exam pada awal bulan januari. Itu setelah mengambil kira program persatuan dan mesyuarat yang penting, tapi kini nampaknya timeline itu harus dirombak semula.


Kemudiannya beberapa minit selepas itu bila difikir semula, mungkin ketentuan tuhan yang baru ini lebih baik untuk kami. Buku setebal tiga ratus setengah itu memerlukan masa yang panjang terutama untuk menghadapi final exam yang mengandungi esei dan mcq (exam osce yang ada clinical case dan oral question dihabiskan di end of round)

Dan ini pastinya akan menguji setiap dari kami untuk berterusan mengulang kaji pediatric walaupun sedang berada di round lain seperti cardiac dan chest. Lagi pula sudah sejak dari tahun 1 lagi kami memang sudah terbiasa dengan sistem sebegini, terpisah dua tiga bulan kemudian barulah final exam. Huhu walaupun ini lebih kepada untuk memujuk hati sendiri, tapi aku benar2 yakin ketentuan Allah kali ini adalah yang terbaik untuk semua orang.

“Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah lah yang menurunkan bala itu.. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik.” - Ibnu Atoillah

Jika menerima bala pun kita tetap kena tenangkan hati dan sentiasa bersangka baik dengan Allah, apatah lagi situasi sekarang yang jauh dari apa yang dipanggil 'bala' kerana terdapat banyak kebaikan zahir di dalamnya, lagi2 lah kita harus redha dan bersyukur.. :)

**************


'Ada satu kisah yang diceritakan oleh Syeikh Muhammad dalam rancangan tv arab, kisah yang sangat meruntun hati bagi insan yang mengaku cintakan nabi. Ataghfirullah, rasa macam nak ketuk2 kepala bila mendengarkan kisah itu lantaran menyedari kepalsuan pengakuan yang sekadar dilafazkan di bibir..'

Suatu hari Syeikh Muhammad dipanggil oleh seorang pemuda untuk ke rumahnya di sebuah kampung kerana ibunya ingin bertemu dengan tuan syeikh. Bila sampai di rumah itu, dilihatnya sang ibu seorang tua yang sedang tenat. Dan dengarkanlah kata2 sang ibu kepada syeikh yang membuatkan tuan syeikh sendiri terkejut..

'Apakah dosa yang telah aku lakukan, kerana sehingga kini Rasulullah sudah tiga hari tidak menziarahiku..' 

'Sudah tiga hari tidak menziarahimu? Adakah bermakna sebelum ini setiap hari baginda datang bertemu dirimu??'

'Ya, setiap hari baginda akan menziarahiku dalam mimpi. Jika sehari baginda tidak datang bertemuku, aku akan jatuh sakit..'


Allah...seorang ibu tua yang ikhlas dalam cintanya telah mempamerkan manifestasi iman dan cinta yang luar biasa. Sahabat2 semua, dalam dunia ini tidak semua orang diberi keizinan untuk menziarahi baginda di Madinah al-Munawwarah, kerana tidak semua orang diberi kemampuan untuk menunaikan umrah/haji.

Namun yang lebih sedikit ialah orang yang didatangi sendiri oleh Rasullullah SAW ke rumahnya! Demi Allah, beruntung sekali orang2 itu, berbahagialah mereka yang pernah didatangi oleh susuk agung yang paling sempurna ciptaannya di muka bumi. Namun sahabat sekalian, tidak mudah untuk menerima anugerah itu...

Agak2 kan, Rasulullah nak datang tak ke rumah yang dipenuhi hiburan melalaikan serta penghuninya jauh dari ingat Allah? Baginda akan ziarah ke orang yang matanya melihat perkara yang haram, mulutnya makan makanan haram, bercakap pula hanya perkara sia2 dan tidak pernah mengingatkan orang yang mendengarnya kepada Allah..

Persoalan2 itu tidak memerlukan jawapan, sebaliknya ia lebih memerlukan muhasabah dari hati yang benar2 mengharapkan pertemuan dengan nabi. 

(Ya Allah tiba2 hati rasa teringin utk ke sana lagi, nak solat di Raudhah, biarlah penuh sesak pun tapi mungkin itulah solat yg paling khusyuk dlm hidup ni. Bak kata Syeikh Zainul Asri, memang Rasullullah cakap Raudhah itu taman syurga, bermakna kalau Allah buka hijab, pasti kita akan lihat dan hidup dlm syurga yg sebenar2nya.. InsyaAllah satu hari nanti, mudah-mudahan.. Wallahua'lam)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق