الأحد، 28 أكتوبر، 2012

Mengharap Indah Pada Pengorbanan

Ketika melintasi padang handasah, terdengar suara yang sangat merdu ; 'Labbaika Ya Aqsa (Kami menyahut seruanmu) ' Kagum mendengarnya, aku cuba mengamati lagi lirik2 yang dinyanyikan. Hebat sekali kan, aku jadi kagum pada semangat juang mereka yang tidak melupakan bumi Palestin walau sedang bergembira.

Itulah Mesir, walau buminya gersang didiami pula oleh masyarakat arab kini yang seolah2 merosakkan gelaran ardhul anbiya itu sendiri, namun dalam beberapa perkara ia sering mengagumkan kami.

Hari kedua aidil adha, beramai-ramai menuju ke Karamellah, kawasan terpencil di Alex untuk upacara penyembelihan dan melapah. Seawal 630 pagi, ikhwah2 macho mula memenuhi kawasan Sesostress sebelum bergerak ke Karamellah dengan menaiki coaster dan motor, huhu konvoi bersejarah.

Sampai di kawasan itu, melihat kawasan sekelilingnya, Allah sayu seketika dengan pemandangan itu. Sememangnya kemunduran masih menguasai kawasan itu, jauh sekali jika dibandingkan dengan pekan, bahkan ku rasa tidak keterlaluan jika dikatakan kawasan itu terlalu kampung, terkebelakang 50 tahun.

kata2 yang membuat hati ini bergetar walau berulang kali membacanya..

Isk hati tiba2 jadi bengang dengan Mubarak, walaupun telah digulingkan namun melihat kesan peninggalannya sebegini rupa membangkitkan amarah dalam diri. Takpe2, tunggu kau kat sana nanti Allah yang maha adil pasti menunjukkan balasan yang terbaik untukmu.

Alhamdulillah, tahun ni Allah izin dapat sembelih kambing dan khoruf jantan, sesuatu yang tak dapat dilakukan tahun lepas. Lepas kharuf niat nak sembelih unta pula, huhu ada hati tubuh kecik macam ni nak sembelih unta kan ; 'Ustaz, ana nak sembelih unta boleh tak?' 'Boleh, pergilah..' Dengan semangat berkobar-kobar, mencari pisau yang ku rasa paling tajam 'Alhamdulillah ada pun..'

Ok tengok demo dulu arab sembelih unta pertama, unta ada 5 kesemuanya. Tengok dari jauh, 'Gulp! Cam tak caya je dia boleh buat macam tu..' Kalian bayangkan ya, unta tengah berdiri elok2, arab tu datang sebelah, tanpa pegang leher unta terus dia bagi, snap! Sekali hayun je terus darah memancut2, dah la pisau kecik dia guna.

'Takpela ustad, ana tak jadi la..hehe bagi arab je la sembelih semua..' Tak sanggup rasanya selepas melihat adegan itu, langsung tak macam melayu buat, banyak kali tarik pisau. Ini sekali je, aduhai nampaknya kena tunggu 10 tahun lagi nak tumbangkan unta.


Melapah daging yang tersangat banyak iaitu bilangan lebih 70 ekor campur kambing, khoruf, lembu dan unta, sungguh ia berhajat kepada stamina yang mantap dan kekuatan dalaman yang jitu. Upacara melapah selesai sebelum asar dan ketika ku melangkah ke masjid berdekatan, sengaja melihat2 suasana sekeliling yang tersangat asing.

Binaan rumah yang lama, tiada teknologi kelihatan, jalan tidak berturap dan segalanya mengusik jiwa halus. Dari jauh terlihat ramai kanak2 bermain kejar2 ; 'Walad..!' Aku menjerit memanggil mereka, berhajat ingin memberikan sesuatu. Aku mengeluarkan semua syiling dan memberi kepada mereka.

Apa yang ku sangka dan harapkan ialah mereka pastinya bergembira dengan syiling2 itu namun yang berlaku ialah sebaliknya, mereka bahkan bersungguh-sungguh menolak. 'Jap kamu dengar ya..sy hisyam dan sy muslim..kamu ahmad dan kamu juga muslim..ana uhibbukum fillah, nah ambillah sedikit ni, kalau tak sy pasti sedih..' Sehabis lembut ku cuba memujuk.


Aduhai mereka masih menolak, kanak2 apakah ini yang begitu pandai berkata2. Aku cukup tersentuh tika itu, dah la sorang-sorang, hati pun jadi sayu. Walau hidup susah namun tarbiyah mengajar mereka untuk tidak menerima pemberian orang sewenangnya. Mereka menyalamiku dan melambai pergi.

'Oh tuhan, andainya ada kalangan anak2 ini yang bakal menggegarkan ummah persis Hassan Al-Banna, izinkan aku memegang tangannya dan berilah aku tahu bahawa itulah bakal penyinar ummah.'


(Semalam berlangsung majlis sambutan aidil adha dan majlis keraian pengantin peringkat Iskandariah. Alhamdulillah dapat melihat pasangan2 bergandingan mesra, tersenyum ikhlas mempamerkan kebahagiaan. Terdengar bisikan2 sahabat sekeliling- Seronoknya kahwin awal, Macam mana ya diorang pujuk mak bapak masing2, Tahun depan aku pulak ada kat depan tu dll... Niat tu bagus, namun jangan hanya melihat bahagia yang sedang mekar, kerana di sebaliknya tanggungjawab berat sedang menanti. Takut2 terlalu mengharap bahagia, sehingga apabila datangnya badai menyinggah kamu lalu terpana dan jatuh mencium bumi..sekadar peringatan bersama ya ^_^, Wallahua'lam)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق