الاثنين، 25 يونيو 2012

Kala Mereka Bersatu

Liqa' pagi itu menghadirkan kejutan yang luar biasa! Sungguh tidak pernah disangka2 percaturan Allah kali ini, terlalu surprise..Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah semoga masjid yang akan didirikan bakal melahirkan baitul muslim yang diredhai Allah seterusnya melahirkan generasi2 soleh yang menggegarkan ummah dengan akhlak terbilang..

Cinta itu aneh sekali kan..Ada yang menganggap ia terlalu istimewa sehingga setiap hari keluarlah madah2 mutiara cinta kepada sang kekasih yang dirindui..Ada pula yang sedaya upaya menyembunyikan kisah cinta di hati dan menutupnya seerat mungkin sehingga tiba waktu yang dijanjikan..

Dan ku lihat juga yang menjadikan cinta sebagai batu loncatan untuk meraih cinta Allah, konon2nya..Lalu terhasillah aksi 'nasihat menasihati' supaya banyak beribadat, tahajjud dan sebagainya.. Diminta sang kekasih untuk membaca buku2 tauladan..Benar kadang kala itu dibolehkan, kita pun janganlah terlalu syadid itu tak boleh ini tak boleh..

Tapi kalau setiap hari 3 4 kali call, cakap lama2, lepas letak hp terus pergi solat sunat..Ermm jangan  lupa di samping manusia itu ada teman setia yg sentiasa menemani, encik syaitan..Takut2 dalam menasihati tu, dia tiupkan sekali niat2 yg tak elok..Lalu menjadilah kita seperti apa yang Allah sebut dalam Quran 'Syaitan menjadikan terasa indah perbuatan buruk mereka..'


Ada lagi, antara cinta, perjuangan dan politik..Sekarang ini, banyak jemaah dan NGO yang ditubuhkan di Malaysia dan Mesir..Maka apabila berlaku pertembungan antara cinta dan jemaah, manakah yang perlu diutamakan.. Dan berbagai-bagai pendapat timbul dalam hal ini..Ada yang tidak kisah berlainan jemaah, dan lebih ramai yang menolak..

Kebanyakan alasan yang didengar, takut nanti pasangan tak faham, susah nak bergerak dan sebagainya..Mungkin inilah salah satu pengorbanan yang dituntut dalam rukun baiah, mengorbankan percintaan..Dan kata2 isteri Dr Mursi, pimpinan tertinggi kpd sayap politik Ikhwan Muslimin sangat mengesankan..

'Menantu lelaki saya bukan ahli tetapi menantu perempuan saya adalah ahli Ikhwan. Ikhwan bukan syarat sebab Hasan Albanna sebut: Kita mendidik siapa di kalangan kita dan yang bukan di kalangan kita, siapa yang bersama kita dan yang tidak bersama. Dengan makna lain, lelaki yang bukan ahli juga boleh memenuhi keperluan kita. Sebaliknya, Ikhwan atau tidak bukanlah menjadi kayu ukur kerana sabda Nabi SAW: Jika datang padamu orang yang diredai agama dan akhlaknya maka berkahwinlah. Nabi SAW tidak sebut pula mesti di kalangan jemaah.'


Nah, pedas sekali kan kata2 ini kpd mereka2 yang mewajibkan perkahwinan sesama ahli jemaah.. Biarlah, yg pastinya setiap orang ada hujah masing2..mungkin juga perkahwinan sesama jemaah itu lebih menenangkan..

Dalam banyak2 cinta, yang terbaik pastilah cinta kpd Allah Taala..Dan seandainya ada cinta2 lain yang cuba bersaing dengan cinta Allah, sudah terang lagi bersuluh bahawa itulah cinta sang munafiq..

"Ingat, anda menang bukan kerana kekuatan anda. Bukan mereka yg disekeliling anda. Bukan juga usaha pasukan anda. Tapi ia kurniaan Allah. Jika anda mentaati Allah, kami akan mentaati anda. Jika anda menderhakaNya, maka kami akan menentang anda."- Dr Sofwat Hijazi kpd Dr Mursi..


Yang terakhir ku lihat di sini ialah lelaki2 yg memendam perasaan..Ya, sedaya upaya disembunyikannya agar perasaan itu tidak diketahui terutama si perempuan itu sendiri.. Apabila ditanya tidakkah dia takut akan kehilangan cintanya itu, yelah perempuan baik2 ni biasanya menjadi rebutan oleh pemuda2 yg berhajatkan rumahtangga sakinah..

'Andai itu berlaku, saat itu mungkin hati menangis, tapi utk menyesali sehingga meratap merayu, ia tidak akan berlaku..Kerana aku tahu, inilah jalan yang aku sendiri pilih..tapi jauh di sudut hati aku harap dia menanti haha'

*********

Alhamdulillah sangat2 gembira dengan kemenangan Dr Mursi sebagai Presiden Mesir! Demi Allah aku tidak pernah segembira ini bila mengetahui kemenangan mana2 ahli politik dalam pilihanraya..Namun kali ini seluruh jasad seolah2 meraikan kemenangan bersejarah itu.. Seolah2 dapat ku dengar tangisan kegembiraan yang sedang bergema di bumi Palestin kala ini..InsyaAllah tak lama lagi di Malaysia juga akan berlaku perkara yang serupa.. Kebenaran pastinya menggantikan kezaliman walaupun ditutup serapi mungkin!

'Sejujurnya diri ini tidak mampu membayangkan perasaan Dr.Muhammad Mursi ketika ini. Ya, kita gembira meraikan kemenangannya, sedangkan dia sendiri mungkin sedang memikirkan tanggungjawab besar yang diterima. Sebagai seorang presiden kepada jutaan rakyat mesir. Sebagai seorang yang memperjuangkan Islam. Dia tidak meminta jawatan tersebut sebaliknya dicadangkan oleh majlis syura', berbeza dengan dengan sesetengah pemimpin yang gilakan kuasa semata-mata. Namun aku percaya bahawa dia yakin apa jua posisi yang Allah letakkan kepadanya, itulah yang terbaik untuk dirinya. Tahniah dan takziah ya akhi! '



هناك 3 تعليقات:

  1. assalamualaikum wbt

    nak source kata-kata Puan Najla Ali, isteri kpd presiden Mesir tu. ada tak?

    mintak maaf kalau menyusahkan.
    kalau tak de pun tak pe

    wallahu a'lam

    ردحذف
  2. waalaikum salam wbt

    sy ambil kata2 tu dr sini - http://fit3nan.wordpress.com/2012/05/13/siapa-wanita-istimewa-di-sebalik-kehebatan-calon-presiden-mesir-siri-1/

    ردحذف
  3. kadang2 penantian itu satu kenikmatan..

    dan ak pernah bace satu post, penantian itu satu proses...

    moga Allah susun yg tebaik shbtku...

    ردحذف