الاثنين، 4 يونيو، 2012

Menjelang Detik Penentuan


Balik dari kelas, dalam keadaan cuaca yang panas terik, singgah beli makanan jap..Bersama dua lagi sahabat, seronok dok borak..Tiba2 terdengar perempuan menjerit, dan bila tengok, tengah tengok tv..Arab2 lain mula mengerumuninya, bukan kerumun perempuan itu tetapi tv..

'Wah ada berita menarik ke..'

Merapati orang ramai itu, dapat melihat ada siaran langsung tentang pembicaraan di mahkamah..Oh baru teringat, hari ni pembicaraan Mubarak! Kami turut naik semangat nak tengok jugak..Tak faham pun, tapi bila tengok reaksi arab marah2, tahulah kami mereka tidak gembira dengan keputusan mahkamah..

'Kami tak nak setakat penjara, kami nk dia dipancung!' Kata seorang pak cik penuh semangat..

Wah gamat sungguh suasana ketika itu..Kami meneruskan perjalanan pulang..Tapi perjalanan kali ni mengambil masa yg panjang, huhu kerana kami juga berhenti 'menumpang' tv setiap kali orang ramai jerit2..Tengok tv, lagi gamat suasana dalam mahkamah..Semua dalam mahkamah berdiri, angkat sepanduk dan bersorak kemarahan..

Wajarlah kemarahan mereka itu, kerana alasan2 pembelaan langsung tidak masuk akal..Dua anak Mubarak tidak dikenakan sebarang tindakan..Corruption is confirmed but more than 10 years ago! Lagi, 6 ketua polis yang terlibat dalam pembunuhan lebih dari 1000 pendemo ketika revolusi juga dibebaskan atas alasan tiada bukti mereka yang mengarahkan polis2 utk membunuh..

Aihh kita yang bukan egyptian pun marah bila dengar alasan budak-budak camtu..


Tapi...
Mungkin mereka lupa, orang Islam itu ada Allah..
ada doa sebagai senjata..

Kalau sebelum pembicaraan, ramai yang inginkan Shafiq sebagai Presiden..Tapi demi Allah, selepas pembicaraan itu, tiada seorang pun arab yang ku tanyakan inginkan Shafiq..

'Sebelum ni sy tak undi dua2, Shafiq mahupun Mursi..Tapi sejak pagi tadi (pembicaraan), sy akan undi Mursi..'-pemandu teksi

'Wallahi Mursi..'-pelajar perubatan arab

Tu contoh saja kecil saja, ramai lagi yang ku tanyakan, dan jawapan itu membuat ku terseyum..Alhamdulillah benarlah firman Allah..

“Dan Mereka Merancang, Allah juga merancang, Dan ALLAH sebaik-baik Perancang (membalas tipu daya)” 
 Al Imran (54)


Sekitar jam 10 malam tadi, Dr.Muhammad Mursi tiba di dataran Tahrir bagi menunjukkan kebersamaannya dgn keluarga syuhada' revolusi dan rakyat yg tidak berpuas hati atas hukuman mahkamah pagi tadi. Rakyat yg mula berkumpul di Tahrir sejak petang tadi dianggarkan melebihi 10,000 orang menyambut kedatangan Mursi dgn laungan "Di atas tangan yang satu" dan "Itu dia Presiden kita" dan "Di mana media..Presiden ada di sini". Mereka menolak keinginan Mursi utk berjalan bahkan menjulang Mursi yg memegang bendera Mesir mara di tengah-tengah orang ramai. Mursi berjanji untuk membicarakan semula kes Mubarak semula jika terpilih sbg Presiden pada 16 dan 17 Jun ini.


**********


Semalam pergi Fathallah, ambil duit..Masa on the way balik, ada arab tengah gaduh2, saje la pergi tengok jugak..Masa tu dah ramai arab yang datang nak hentikan pergaduhan..Tengah ralit tengok, tiba2 sang penggaduh tu keluarkan sesuatu dari poket, pisau! Wah dah la aku dok sebelah je, terus lari cepat2..

Bila toleh ke belakang balik, makin ramai arab yang datang tolong, masyaAllah beraninya diorang.. Yang si musuh pun (org yg bergaduh dgn sang penggaduh..sori taktau nk guna istilah apa) berani jugak, langsung tak menunjukkan gaya2 nak lari, masih lagi nak bergaduh..

Dalam perjalanan pulang, masih terfikir2 akan peristiwa yang baru berlaku tu..Hebat kan orang arab, tak takut mati ke apa, patutlah tsaurah (revolusi) Mesir berjaya..Orang ramai masih lagi nak tolong hentikan pergaduhan tu, walhal pisau tengah dihayun2..Dalam bab ni orang melayu kalah..

Aku sangat bersyukur kepada Allah kerana dilahirkan sebagai melayu..Tapi aku tidak pernah berbangga dengannya sehinggakan sanggup merendah2 bangsa lain..Bab kata Mori 'Orang Cina tidak pernah minta utk jadi Cina..' 

Bagiku orang melayu Islam tidak lebih mulia berbanding orang Cina Islam, bahkan orang melayu Islam itu sendiri lebih rendah martabatnya berbanding Cina Muslim sekiranya Islam itu mereka hina dan permainkan..Cukuplah Allah dan Islam sebagai pembelaku, aku tidak memerlukan apa2 lagi.. Kerana aku percaya, apabila Allah sudah membelaku, tiada kuasa yang mampu menggugat lagi..

Bayangkan jika kita berada di tempat mereka...Ibu bapa dan keluarga syuhada' yang terbunuh dalam revolusi rakyat menunjukkan kekecewaan masing-masing di hadapan mahkamah sebaik sahaja mahkamah menjatuhkan hukuman yg tidak setimpal kepada penjenayah yg membunuh anak mereka. Dalam mahkamah, para peguam keluarga syuhada' dan pemerhati yg memenuhi galeri mahkamah melaungkan "Rakyat mahu bersihkan hakim!!" sebaik sahaja hakim menjatuhkan hukuman ke atas Mubarak 


(Tolong sahabat2, doakan kemenangan Mursi..dua hari lepas pergi ceramah tentang keadaan Palestin dari mereka2 yang pergi melihat sendiri Gaza..Melalui kisah2 yang diperdengarkan, dapat kesimpulan bahawa Mesir ketika ini masih lagi menjadi 'musuh' kepada Palestin walaupun sudah ada sedikit kelonggaran selepas tsaurah..


Lembu2 ternakan di Palestin masih lagi terpaksa dibeli dari Israel..batu bata untuk pembinaan, juga sangat susah didapati walaupun senang je sebenarnya kalau Mesir bagi kerjasama..banyak lagi sebenarnya cerita2 benar yang selama ini tak pernah dengar pun, tapi berlaku di sana..InsyaAllah, kemenangan itu dekat..)


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق