الجمعة، 30 ديسمبر 2011

'Demi Allah, Kami Menyaksikan Pengislamannya'

Ketika itu selepas solat isyak, aku berjalan seorang diri ke Conveying Islamic Massage Society(CIMS), Camp Shezar..Sampai di situ, rupanya masih awal lagi, masih tiada orang..Aku terpandang ke satu sudut dalam bilik di situ, terlihat Dr Fathi sedang berbicara dengan beberapa lelaki dan seorang perempuan yang tidak bertudung..Aku menjadi hairan seketika, seingat aku tidak pernah aku melihat perempuan yang tidak bertudung di tempat dakwah itu..

'Ah biarlah, mungkin ada urusan penting yang sedang dibincangkan..' Aku mengambil tempat di kerusi yang disediakan, menunggu kelas bermula..Kemudian Dr Fathi dan tetamu2nya keluar dari bilik itu, duduk di meja dan kerusi, betul2 di hadapanku..Aku mendengar perbicaraan mereka..

Aku bertambah hairan apabila mereka berbicara dalam bahasa inggeris, kerana pada pengamatanku, mereka berbangsa arab..'Pelik, kerana harus cakap dlm english, takkan nak suruh aku dengar kot..'


Dr Fathi..ketenangan wajahnya mentemteramkan hati sesiapa yang melihat..
Sudah beratus-ratus non-moslem yang beliau Islamkan..

Kelihatannya seperti Dr Fathi sedang memberi tazkirah, mereka yang ada di situ tunduk khusyuk mendengar tanpa menyampuk sepatahpun..

Hampir keseluruhan kalam Dr Fathi, menyentuh tentang kehidupan Muslim, syurga, neraka dan kehidupan selepas mati..Terlintas di hatiku, mungkinkah Dr Fathi sedang menerangkan Islam kepada perempuan dan lelaki2 ini, mungkinkah mereka adalah non-moslem? Isk tak bagus aku fikir camtu, camne kalau dia muslim, berdosa free aku..

Lima belas minit berlalu, semakin ramai pelajar2 melayu yang memenuhi pusat Islam itu..dan kesemuanya diam ikut mendengar setiap kalam Dr Fathi..

Di akhirnya, perempuan itu bersetuju menerima Islam..Allahuakbar! Bermulalah detik2 manis dan mendebarkan..Sungguh, tak terbayang perasaan ketika itu..Rata2 pelajar melayu yang ada di situ mengalirkan air mata, demi menyaksikan detik bersejarah itu..

'Now, your book is free from sins, like a baby when he just born in the world' Kalam Dr Fathi yang membuatkan air mata kami tak tertahan lagi..Ya Allah besar sungguh kerajaanMu..'Do you know why they are crying while seeing your syahadah? They praised to Allah, as today, they see a woman is freeing from hellfire, and together we'll go to paradise inshaAllah'


Syeikh Ibrahim..ulama tafsir yang penuh ilmu di dada..Setiap persoalan insyaAllah
akan dijawabnya beserta dalil..

Subhanallah, besar sungguh jasa Dr Fathi, seorang pakar kidney yang begitu tinggi ilmu agamanya..Bila renungkan balik, apa sebenarnya sumbangan kita utk Islam..Kita merasakan sudah penat bekerja utk Islam, namun hakikatnya takde effect sangatpun..Rasa betul2 terpukul dengan akhlak Dr Fathi, banyak sumbangannya utk masyarakat dan Islam..Dah la ada klinik sendiri, namun masanya utk Islam tidak pernah diketepikan..

Hari itu beliau ke Libya semasa perang saudara tengah memuncak, menghulur bantuan perubatan..Sedangkan kita, hanya berpeluk tubuh dari jauh..Kita berkata sayangkan Islam, sedangkan tanpa sedar kita sendiri yang merosakkan imej Islam..Pakaian kita, akhlak dan pandangan mata kita ke mana, adakah mengikut aturan Islam..Islam tidak memerlukan kita, tapi kitalah yang perlukan Islam..Jika kita tinggalkan Islam, Allah akan mencari seribu lagi pengganti yang jauh lagi hebat..sedangkan kitalah yang sangat rugi sebenarnya.. Wallahualam

هناك 3 تعليقات:

  1. subhanallah.. update la lagi psl lecturer2 awak kat sane yg mcm ni. bestnye .. sy lecturer arab muslim xbyk ajar sy. yang ada pun yg ajar subjek minority mcm prsto n phpm je

    ردحذف
  2. insyaAllah akan dikongsi lagi kisah doktor2 hebat seperti ini..Kita tgk dia pun dapat motivasikn diri dah..alhamdulillah

    ردحذف
  3. Terharu membaca catatan ini...benar...apalah sumbangan sy sbg muslimah selama 30+ Allah pinjamkan usia....perlu lakukan sesuatu.. Demi addin islam..

    ردحذف