السبت، 17 ديسمبر، 2011

Pergaduhan

Semalam, selepas futsal international tournament di Istad Gamaah, jalan kaki balik rumah..Sedikit perasaan tidak tenang..bukan kerana team Malaysia kalah, bukan juga kerana pasukan sendiri tersingkir awal..tapi kerana ada sesuatu yg tidak enak berlaku di game final tadi..

Pasukan Kuda fc, wakil Malaysia  menentang team arab yang kuliah France..Panas, sungguh panas..beberapa kali permainan terhenti akibat berlaku insiden pergaduhan..sampaikan ada yang dah nak naik tangan..Sabar sheikh sabar, sayyidul ayyam ni..Sehingga ke wisel penamat, berkesudahan team Malaysia kalah dengan penentuan sepakan penalti..

Pengadillah yang menjadi mangsa kutukan paling teruk..Pelbagai perkataan mencarut dalam bahasa arab dan bahasa melayu dapat dengar..Kebetulan tadi memang ramai penyokong melayu, makin gamatlah jadinya..'Pengadil gila', 'Babi la arab botak ni', 'Jom pukul pengadil ramai2!'

Mori, ketika menghadiri dinner di Zagaziq sempena
Kempen Prihatin Palestin minggu lepas

Masing-masing dibakar dengan suasana panas ketika itu..Yang baik2 pun turut naik angin melihatkan cara pengadil mengendalikan perlawanan..Pendek kata hilang habislah yg warak-warak..Sungguh, permainan yang sungguh tegang..Jika arab sama ramai dengan penyokong melayu, rasanya boleh jadi pergaduhan besar-besaran..

Dan perkara itulah yang bermain di fikiran sekarang..Bila muhasabah balik, fikir dengan tenang.. Dimana puncanya, bagaimana boleh tercetusnya insiden2 pergaduhan itu..Semua yang hadir adalah beragama Islam, bahkan 98 peratus menutup aurat dengan sempurna..

Teringat peristiwa Nabi Musa menumbuk seorang dari kaum Firaun ketika membela saudaranya dari Bani Isra'il..Namun setelah itu betapa baginda merasa berdosa kerana dengan perbuatannya yang tidak sengaja itu, telah melayang seorang nyawa dari hambaNya..

Bila emosi menguasai hati dan perasaan, tenggelamlah iman seketika..Alangkah rugi rasanya,tournament yang sepatutnya menjadi medan utk kita berkenalan dengan bangsa lain, telah menjadi medan 'pertempuran' di akhirnya..Alangkah indahnya andai masing2 mampu bertenang, pastilah mereka akan lebih menghormati kita..Saya yang berada di sana, bukanlah ingin memihak kepada arab, memang sy pun panas tengok diorang main..tapi perlawanan itu akan menjadi lebih manis sekiranya kita bersabar..

Turut mengiringi Mori

Sebab kita hanya nampak kesalahan diorang, sedang kita sendiri tak sedar kita punya..Kita tak sedar masa kita menjerit melolong masa diorang nak ambil penanti, betapa terganggunya dia..Sehingga salah seorang dari mereka telah datang kepada kita meminta para penyokong 'Please, we want fair play'.. Dan kita balas balik, 'We also want fair play!' Amboi dia pula yang kita marah..

Nampak sangat kan siapa yang tidak berakhlak di situ..Memang di sesetengah waktu, mereka salah..Dan apabila mereka datang meminta baik2, kita taknak..mentang2lah kita ramai..Dalam keadaan macam ni, habis keluar semua perangai buruk kita..Yang tak sepatutnya tidak berlaku, telah berlaku..dan yang sepatutnya berlaku, tidak berlaku..

Pemuda oh pemuda
Darah mudamu senjata ampuh
Salurkanlah ia pada tempat yang betul
Boleh jadi ia menguntungkanmu dan Islam keseluruhannya
Namun andai tersalah langkah, binasa menanti..

هناك تعليق واحد: