الأحد، 4 ديسمبر، 2011

Kita Sebenarnya Terlalu Lemah

Sudah seminggu module Genitourinary berlangsung, seronok tapi penat..banyak page yg belajar setiap hari, dah la buku setebal module CNS..Seolah-olah merasakan exam begitu hampir, sungguh mendebarkan..Biarlah, teringat kata2 cikgu masa menengah rendah dulu di MRSM Kota Putra, 'Pelajar yang cermerlang ialah mereka yang boleh belajar dalam tekanan'

Nak tak nak, memang sentiasa kena belajar..ya sentiasa belajar! Benar kita sibuk dengan urusan persatuan, tolong kawan2, masalah rumah sewa, tapi itu semua bukan alasan..Setiap orang Allah bagi 24 jam, sama utk setiap insan..Rasullullah dulu lagi sibuk, bahkan sangat333..namun lihatlah bagaimana Kekasih Allah menguruskan masanya, langsung tidak tercicir..

Bagindalah contoh ketua negara terbaik, panglima perang terbaik, sahabat dan suami malah ayah yang terbaik..Tidak cukup setakat itu, baginda tidak pernah meninggalkan 7 sunnah yang dibuat setiap hari, tidak pernah ditinggal walau sehari..Subhanallah terlalu hebat baginda, terlalu sempurna akhlaknya..membaca kisah sirah baginda sahaja sudah cukup menggetarkan hati, mengalirkan air mata bagi yang menghayati..

Itulah Rasullullah SAW, kekasih yang dirindui..Namun kita hari ini, hidup yang terlalu senang kadang2 memakan diri, sehingga melemahkan diri..Diuji sedikit sudah mengeluh, segores terluka sudah meraung, bahkan tersinggung sedikit dengan kata2 kawan sudah memasamkan muka..Ya Rasullullah sungguh kami jauh dari akhlakmu..

Kita terlalu manja, laksana budak kecil, dijentik sedikit sudah menangis..langsung tidak lasak!

Ketika Sport's Day Carnival terpaksa ditunda, ketika elective course ditangguh sehingga tahun hadapan, tanpa disedari terkeluar keluhan, Allah..Bahkan ketika melihat jadual lecture class pun masih mengeluh, lantaran class yang diadakan sebelah petang..Ya Allah sedarkah betapa lemahnya kita kala ini..betapa memalukan akhlak kita hari ini..

Di mana kata-katamu sebagai pejuang Islam..kononnya kitalah benih yang sedang disemai, suatu masa nanti akan dibawa ke Malaysia utk berjuang..kononnya kitalah generasi harapan yang akan berdepan dengan cabaran2 masa kini, berdakwah kpd mat rempit, bersaing dengan non muslim doctor yang hebat2..Namun kata-kata itu hanya kekal sebagai kata-kata..Jika inilah dia benihnya, percayalah, kita tidak akan mampu berdepan dengan tiupan angin pantai sekalipun..  

Apa salahnya lecture belah petang, gunalah waktu pagi sebaik2nya, malam tidur awal dan study pagi..Kita tidak sedar Allah dah bagi kita peluang ini..Kita cakap lecture berat, modul ni susah, tapi sekarang Allah dah bagi masa kat kita utk study, kita tak berterima kasih pun kepada Allah.. Wallahualam

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق