الاثنين، 3 أكتوبر، 2011

Mesir bumi pilihan

Seminggu sudah berlalu..Hari-hari yang diisi penuh dengan aktiviti-aktiviti 'riadah percuma'. Ke sana ke mari mencurah tenaga membantu adik-adik yang baru sampai ke Iskandariah.. Tak apalah, kita senasib di sini, bergelar mahasiswa perubatan di perantauan..Semoga tidak sia-sia perjuangan ke arah menjadi Muslim Doctor, insyaAllah ikhlaskan hati hanya keranaNya..

Boleh tahan juga ramainya yg baru mendaftarkan sebagai ahli baru Perubatan Cawangan Iskandariah..nampaknya makin meriahlah Alex selepas ini..Teringat masa pertama kali menjejakkan kaki ke bumi Mesir dulu..Masa tu kami transit dulu kat Dewan Malaysia Abbasiah, Kaherah (Arma), seminggu orientasi di situ bagi mengenal Mesir sebelum menjadi ahlinya, kata seorang senior, sekurang-kurangnya untuk tempoh 6 tahun..

Seminggu berada di Cairo, berkesempatan menziarahi makam Imam as-Syafie..Makam beliau yg diluarnya dipenuhi dengan peminta-peminta sedekah yg agak 'memaksa' membuatkan kami agak tidak selesa..Tapi bila memandang keadaan sekeliling, tersentuh jugak hati ini..tambah2 bila ustaz pengiring kami mengkhabarkan bahawa peminta sedekah ini rata2nya tidak mempunyai rumah dan hanya hidup atas ehsan pengunjung2 makam Imam Syafie..

Anak-anak kecil ini hanya bermain bola di celah-celah bengunan..Sebaik melihat
pengunjung datang, mereka akan berlari berebut meminta simpati..
Ya Allah 1 genih yg kadang2 bagi kita apalah sangat, rupa2nya begitu bernilai di mata mereka, mungkin mampu memberi harapan utk menghadapi hari esok..Kadang-kadang terlintas jugak, rasa bersyukur sangat Allah hantar belajar ke Mesir, banyak suasana persekitaran mendidik hati2 secara tak langsung, yang mana mungkin semua ini tidak dapat dilihat di Malaysia..Sungguh dunia telah menipu hati2 yg lalai..

Selain makam, sempat juga kami melawat piramid di Giza yg menjadi kebanggaan penduduk Mesir..Biarlah piramid ini menjadi lambang kebesaran Yang Esa, sebagai bukti kepada mereka2 yg angkuh dengan Allah. Sehingga kini piramid masih kekal sebagai salah satu 7 benda ajaib dunia, dan nampaknya memang agak sukar ditandingi..

Nah, bagi mereka yg berasa diri hebat, cubalah cipta satu lagi piramid di Malaysia, atau yang separuh piramid pun cukuplah..Kalau rasa tak mampu, cukuplah tu..Tengoklah Firaun, besar sungguh kerajaannya, luas sekali jajahannya, namun tetap juga dibinasakan oleh Allah..Dan satu lagi sy nak kongsikan, sebelum ini ada terbaca satu post, tentang Firaun.. Siapa sangka, mumia Firaun telah menjad asbab utk seorang saintis Perancis memeluk Islam.. Subhanallah, hidayah Allah datang melalui berbagai-bagai cara, hayatilah sendiri betapa pemurahnya Allah klik sini
Kepada mana2 yg belum sampai ke piramid, memang kita akan rasa kagum pertama kali melihatnya..
Rasa macam tinggi sangat piramid ni, mencecah awan..
Itu pengalaman lalu, kira2 dua tahun yang sudah..Minggu depan insyaAllah akan melangkah utk menghadapi tahun 3 pula..Cepat sungguh masa berlalu, umur pun sudah tua, sudah masuk 20 pun..Rasa seperi baru je keluar MRSM Pengkalan Chepa..Walau apa berlaku, usaha harus diteruskan, amanah wajib diselesaikan..Semoga tidak tersangkut di pertengahan jalan, dan semoga perjuangan ini akan berakhir dengan air mata kegembiraan di akhirnya, seterusnya merebut syurga Yang Esa..Wallahualam..

Masa mula2 datang dulu, dah janji dengan diri sendiri, 'Aku datang jauh2 camni, tinggal keluarga, tinggal bola, tinggal segala kemewahan,kesenangan, datang ke tempat yg takde apa2 ,bahkan tak memberi keselasaan pun jika dibandingkan dgn Malaysia..Satu je niat aku, nak jadi doktor..' Dan kata2 inilah biasanya akan menaikkan balik semangat yg luntur seketika..Ya, memang senang sangat diri digoda, kemudian jadi malas belajar..Sedangkan kejayaan itu menuntut pengorbanan yg tidak sedikit..4 tahun itu sangat lama Ya Allah..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق