الاثنين، 26 سبتمبر، 2011

'Lailatul Qadr di Masjidil Haram'

Menurut seorang ustaz, malam 27 sememangnya menjadi pilihan org arab sebagai Lailatul Qadr..Benarlah kata2 itu, dan sy dapat melihat sendiri bagaimana org arab menyambutnya..Pada malam 27, sy sengaja datang awal ke Masjidil Haram, niat di hati nak masuk ke dalam masjid, takut2 penuh dan terpaksa solat kat luar..

Sampai sahaja di Masjidil Haram, sy tengok ramai polis2 yg berkawal (kalau kat mesir lebih kurang macam tsaurah hari tu) Ramai sangat org, jemaah dah penuh, dah melimpah kat luar dan kat luar pun dah penuh..Sehinggakan polis berkawal di luar kawasan masjid..Sy cuba jugak menyelinap masuk ke dalam masjid dan naik tingkat paling atas..Sy mmg suka solat kat tingkat ini kerana perempuan dilarang naik ke sini, jadi takdelah risau sangat tentang wudhuk..

Pemandangan waktu fajar di Masjid Nabawi
Sahabat yg datang agak lewat memberitahu, tidak lama lepas tu para jemaah bertindak agresif dengan merempuh kawalan polis..Semua berebut nak masuk ke dalam..Erm susah sungguh nak bersolat di Masjidil Haram pd mlm 27,berbeza dgn malam2 lain..

Ada satu kisah pada satu malam, tapi berlaku pada malam genap dan bukannya malam ganjil..Kami dpt melihat beberapa kejadian pelik..Ketika itu sedang solat tahajjud, berimamkan Sheikh Abdul Rahman as Sudais..Sedang solat, tiba2 sy dapat merasakan angin sejuk datang menyapa tubuh..Agak pelik kerana skrg musim panas, dan memang susah dpt rasa angin sejuk sebegini..Solat diteruskan..Selesai witir, sy dan sahabat di sebelah agak tergamam seketika melihat keadaan sekeliling..berkabus tebal, dalam dan luar Masjidil Haram..

Selesai sahur, kami bergegas turun utk niat miqat di Masjid Taneem..Malam itu Menara Jam yg terletak bersebelahan masjid mengeluarkan cahaya yg cantik seperti pd mlm aidilfitri, seolah2 memberitahu org ramai ada sesuatu yg istimewa mlm itu..Sangat cantik, cahaya terang dan diselaputi kabus tebal..Lepas niat di miqat, kami naik tramco utk balik semula ke Masjidil Haram..

Ketika awal-awal sampai di Madinah, kepala masing2
masih 'berisi' lagi..
Pak cik tramco pagi itu sgt berhati mulia, dia sanggup menghantar semua jemaah umrah dengan percuma..Biasanya tambang sehala lebih kurang 5 riyal..Dan sy pernah kena 10 dan 20 riyal..Pagi itu tramco kami dilanggar dari belah tepi, betul2 dgn side sy..Kalau arab lain biasanya dah sejam gaduh kalau kena langgar camtu..Tapi pak cik itu keluar tengok tramco dengan tenang, pastu teruskan perjalanan tanpa sepatah perkataan pun walau memang terang2 salah kereta yg melanggar tu..

Tidak cukup setakat itu, kebaikan pak cik itu terserlah lagi apabila dia membelanja semua penumpangnya air utk bersahur..Kata pak cik itu, 'Malam ini malam barakah' Sampai di Masjidil Haram, semua penumpang bersalam dengan pak cik itu, dan sebenarnya itulah kali pertama sy bersalam dgn driver tramco sebelum turun..Dapat sy lihat genangan air matanya saat diucapkan, 'Uhibbak fillah'

Dan pagi itu, selesai bertahallul, semasa dalam perjalanan pulang dapat sy lihat langit yang redup..Subhanallah, kabus masih belum hilang..


'Malam ganjil atau genap, semua itu adalah pada ilmu Allah'-kalam seorang ustaz. Lalu sy mintak ustaz tersebut terangkan lagi tentang makna di sebalik ayat itu. Cuba kita fikir, hari pertama ramadhan sendiri sudah berbeza mengikut tempat2 di dunia ni..ada yang hari ni sudah mula puasa, kalau kat tempat lain mungkin esok baru start puasa. Jadi logiklah kalau kat sini malam 28, tapi kat tempat lain ialah 27..

'Amat rugilah bagi mereka yg hanya beribadat pd mlm ganjil...'-sambung ustaz tersebut.. Sy tidak berani mengatakan dengan yakin Lailatul Qadr jatuh pd mlm tersebut, hanya ingin berkongsi pengalaman tentang apa yang berlaku pada mlm tersebut di Masjidil Haram..Wallahualam

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق