الثلاثاء، 11 أكتوبر 2011

Menghayati Keindahan AgamaMu Tuhan


Inilah pertama kali sejak bergelar student medic, rasa betul2 seronok belajar histology..Sebelum ni memang rasa susah sikit nak minat histo, sehinggakan ada seorang senior cakap, ‘Memang org kelate ni jenis yg tak minat histo kot, semua yg aku kenal macam tu..’ Tergelak juga bila dengar ayat dia tu (huhu biarlah mungkin ada benarnya)

Terima kasih Prof Huda Khalifa, pandai sungguh doctor tarik perhatian kami, tak rasa mengantuk pun..Dipaparkan kepada kami image pesakit2yg menghadapi masalah tentang pituitary gland..Siapa sangka benda sekecil itu boleh menjadi penyebab kepada penyakit yg begitu kronik, habis seluruh badan merasai kesannya..

Lihatlah bagaimana pituitary gland dibalut sebegitu rupa ditempatnya, begitu tertutup..’ Kata2 beliau yg mengingatkan aku tentang satu kata2 hikmah ‘Yang tertutup itu indah’..Kemudian diceritakan satu lagi bukti kebesaran Allah dalam badan manusia..Betapa penciptaan manusia merupakan selengkap2 kejadian..
Erdheim cell yang terdapat dalam pregnancy or lactating woman..Sebaik proses menyusu tamat, cell ni tak diperlukan lagi, dan tak mainkan peranan dah.. Kalau ikut logic akal kita baik dibuang saja cell ni..Sebab kalau dibiarkan akan memberi mudharat yg lain pulak, tak pasal2 susu akan keluar seumur hidup..

Tapi itulah keajaiban ciptaan manusia, apa yang berlaku adalah cell itu langsung tidak dihapuskan, dan memang tak perlu dihapuskan kerana kita hanya tak nak cell tu bekerja sekarang, sedangkan khidmatnya masih diperlukan utk pregnancy yg seterusnya..

Allah hanya hantar lysosome utk hancurkan secretory granule, iaitu satu part kecil utk menyalurkan hormone keluar..Ya itu sudah cukup utk menghentikan kegiatan Erdheim cell dari terus berleluasa..Satu kerja yg simple, lalu selamatlah organelle2 lain yang baik seperti mitochondria dan golgi..Namun bila tiba saatnya nanti, part yg hilang akan diganti balik, tanpa memakan kos yg tinggi..


Orang-orang yang me­ngingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), ‘Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Mahasuci Engkau, maka pe­liharalah kami dari siksa neraka. ‘” (Ali Imran: 191)

Kat situ pun Allah dah mengajar kita, belajar menghargai dan jangan membazir..Walau benda tu tak berguna sekarang, jangan buang dulu..Kalau ikut ayat Prof Huda semalam, ‘Cell ni tak salah pun, dia dah buat kerja sebaik mungkin, kenapa perlu buang dia..’ Banyak lagi pengajaran drpd lecture semalam, tapi cukuplah berkongsi satu di sini.. Lecture yg bukan sahaja belajar medic, tapi juga mengajar erti kehidupan..

(Pagi tadi tersedar pukul 3 pagi, tengok kat luar rupa2nya hujan renyai2..Alhamdulillah dah lama rasanya tak tengok hujan, dah hampir setahun..Menandakan musim sejuk akan datang tidak lama lagi..Musim yg bakal menguji tahap keimanan masing2..Musim yg akan menunjukkan siapa kita sebenarnya, masih istiqamahkah berjemaah di masjid, atau sekadar membungkus diri dalam Saratoga..Wallahualam, semoga Allah kuatkan kita dalam menghadapi hari mendatang) 

هناك تعليقان (2):

  1. jangan sia2kan malam yang panjang ketika winter , ambil peluang untuk berpuasa yang singkat pada paginya , dan solat tahajud pada malamnya :) kawe pun dop berapa minat histo , tapi bila belajar pathology pakai histo semula jadi lagi menarik .

    ردحذف
  2. dah jd SR skrg... satu lecture excell la lepas ni! hise

    ردحذف