الاثنين، 19 مارس، 2012

'Tiga Tahun Berlalu'

Di sini ada satu cerita, kisah tentang seorang sahabat..Kisah benar yang berlaku lebih kurang tiga tahun lalu..Ada seorang hamba Allah, baru sahaja menjalani SPM, dan sedang menunggu resultnya..Saat semua kawan2nya riang bercuti, hatinya tidak terlalu gembira..Bilamana kawan2nya ada yang bercuti di luar negara, dia juga melancong namun hatinya tidak tenang..

Ketika sedang bergurau senda dengan rakan2nya, dan ketika teringatkan itu terus dia terdiam..Hatinya langsung gerun memikirkan natijah yang bakal dihadapi lantaran khilafnya yang lalu..

Saban malam dia dihantui gambaran itu..Bahkan dirinya sendiri tak pernah terbayang bagaimana dia ‘sebodoh’ itu dalam menjawab soalan esei Biology.. Ditanyakan kepada kawan2 yg lain, tiada seorang pun yang menjawab sepertinya......


Itulah, penyebab tidurnya terganggu hampir setiap hari..kerana markah soalan itu terlalu banyak, bahkan mungkin paling banyak! Dia takut, harapan keluarganya begitu tinggi, tak sanggup rasanya menghampakan mereka..

Ketika berjemaah di masjid, dia sering disapa orang kampung, lantaran hanya dia yang bersekolah di sekolah elit itu..Bukan setakat itu, hanya dialah remaja yang selalu melaungkan azan di masjid di kampungnya sehingga imam masjid itu sudah menganggapnya seperti cucu sendiri..

Semakin dekat tarikh result SPM diumumkan, semakin berdebar rasa di hati..Kerana dia tahu, bagaimana bakal ‘rupa’ resultnya nanti, kerana dia tahu dia bakal menangis di hari itu..


'Tuhan yang sama yang menyejukkan api di badan Nabi Ibrahim, tuhan yang sama jugalah yang membantu Nabi Isa ketika berdepan dengan Firaun..dan, tuhan yang sama jugalah yang akan membantumu dalam exam ini..Pohonlah padanya sahabatku..'


Malam itu dia menghadirkan diri ke masjid besar mukim..Entah kenapa perasaannya begitu bening kala itu, yang dia tahu hanyalah ingin mengadu pada Allah..Selepas maghrib, dia berniat iktikaf sambil menunggu waktu isya’. Kebetulan malam itu ada ustaz muda sedang mengajar dan membacakan ayat2 Allah..

Sesungguhnya Allah mampu mengubah sesuatu, sebelum sempat mata mengerdip..’


Kata2 sang ustaz terasa mendamaikan jiwa..Sungguh malam itu hatinya tenang..Tidurnya penuh lena..

Pagi2 lagi dia sudah bersiap..Sudah lama tidak bersua dengan guru, dan hari tu dia kembali lagi ke sekolah..

Bertemankan Kak Mawaddah (bukan nama sebenar), dia berangkat ke sekolah..Menunggu penuh debar, bibir tak henti2 melantunkan ungkapan doa..Saat angka gilirannya diumum, dia tampil ke hadapan, langkahnya berat..Lantas dia teringat kertas Biology yang lalu ‘Allah bantu aku ya Allah..’

Sampai di meja urusetia, dihulurkan slip result kpdnya.Dengan basmalah dia melihat perlahan2.. Lalu terkeluar dari lisannya, ‘Kak..7A 3B.........’ 


Kakaknya memandang hiba, dia tahu bukan itu yang dihajatkan si adik..


Allah…..aku dah hampakan ma ayah…Allah….Allah….’ Hatinya merintih sebak...


Di sebelah, air mata Kak Mawaddah tertumpah, dalam hati mengharapkan si adik tabah..

Tiba-tiba..

‘Sesungguhnya Allah mampu mengubah sesuatu, sebelum sempat mata mengerdip..’

Kata2 ustaz muda hinggap di fikirannya..Sekali lagi direnung slip itu.. ‘Eh kenapa nama perempuan???’ Allah nombor terbalik rupanya..

Terus diterkamnya meja urusetia, meminta angka giliran miliknya..

Sekali lagi, dihulurkan..Kali ini dia tidak menunggu panjang, terus matanya beralih kepada setiap angka yang tertulis..

Allahuakbar! Semua A!’ Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah…Hatinya basah dengan zikir memuji Allah..Alhamdulillah, terlalu besar nikmat ini...dan dunia dirasakan bagai di syurga........


*********

Saat ini, diri agak gelisah..Dua minggu menjelang Perubatan Sports Day, makin berat terasa..Setiap hari menerima panggilan dari AJKT muhafazah luar, bertanya itu ini, meminta itu dan ini..Allah bukan tak nak tunaikan, tapi banyak perkara yang kami alami di sini.. Kadang2 pening memikirkan, hati ajk perlu dijaga, dalam masa yang sama peserta2 yang datang dari jauh juga diutamakan..(Menerima panggilan dari Malaysia, di sana juga ada masalah..Tak sabarnya nak balik......)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق