الاثنين، 12 مارس، 2012

Untuk Pemuda Islam

Jam 3.30 pagi, telefon bimbit berdering, lagu Sanakhudu berkumandang memecah sunyi..

Kami bertekad akan terus menentang mereka,
Kami akan bejuang bersama menyerang kubu mereka,
Kami akan mendapatkan kembali hak yang telah dirampas,
Dengan sepenuh kekuatan kami akan tumpaskan mereka..
-terjemahan-

Emergency! 

******

Selesai menghantar pelajar tersebut ke klinik dan balik rumah, berjalan pulang seorang diri..Melepasi Masjid Nurul Islam, pintu masjid sudah terbuka..Tengok jam, 'Lambat lagi nak subuh ni, tidur kat masjid dulu la'

Melangkah ke dalam masjid, terkejut..sudah terang benderang! 'Ramainya orang, rasanya subuh lambat lagi..' Ku lihat satu persatu, hampir setiap tiang masjid sudah ada 'penunggunya'..Rata2 sedang membaca Al-Quran, bersolat dan berzikir..

Tapi ku hampa dalam diam, kerana hampir semua yang ada di situ ialah mereka2 yang sudah berumur..mana syabab Misr???

********



'Allah pedih sungguh..malunya padaMu..'

Dalam kelas fiqh Dr Fathi, setiap bait kata-katanya menhujani kami umpama peluru2 hidup yg maha membunuh..Pedih, hati kami terasa sangat2..

'Kalau dalam perang yang sedang berkecamuk sekalipun Allah masih mengajar kita utk solat berjemaah, adakah kalian fikir perintah ini tidak mempunyai sebarang makna kepada mereka2 yang sedang bersenang-lenang di rumah??'

Masing2 menundukkan kepala, tak sanggup rasanya memandang terus ke dalam mata sang murabbi itu..Allah rasa bersalahnya padaMu..

Sesungguhnya solat yang paling berat bagi orang munafik adalah solat Isya dan solat Shubuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung di dalamnya, niscaya mereka akan mendatangi keduanya sekalipun dengan merangkak.
[HR. Bukhari dan Muslim]


Seolah2 kami ingin berlari dari situ, dah tak sanggup dah nak dengar lama2..Demi Allah, betapa celakanya 'si hipokrit' itu, betapa ruginya..Kenapa, kenapa kita boleh kuat utk solat berjemaah pada waktu2 lain, tapi utk waktu subuh kita hanya tertunduk membisu..

'Benar musim sejuk yang menggigit, namun apalah sangat jika dibandingkan ganjaran yang maha hebat dari Allah..Apalah sangat dibandingkan kesejukan itu dengan martabat solat yang diturunkan terus kpd Saidina Muhammad SAW'

Allah..persoalan demi persoalan yang diutarakan kepada sekalian yang hadir hanya mampu dijawab dengan istighfar di hati masing2..Sungguh, hati kami menjerit ketakutan, meraung sehabis mampu.. Perkataan 'hipokrit' itu benar2 meresap ke dalam jiwa kami..Allah kami bertaubat padaMu..Kala ini, saat ini Allah, terimalah kami kembali..

******


Aku akan berhenti memikirkanmu
dan ku akan benar2 melepaskan ikatan di hatiku..
Aku hanya akan merubah diriku menjadi yang terbaik hanya Karena Allah
Bukan karena menginginkanmu,
kan ku lepaskan belenggu ini
yang membuat hatiku semakin rapuh karna cinta yang penuh dengan tanda tanya..
-quoted-

Sorry Indri, ingatan ini terus terbang padamu sebaik rangkap terakhir kata2 ini ku habiskan..huhu selamat berjuang!


هناك تعليقان (2):

  1. Agak tajam nasihat dalam garapan kali ini,
    kadang-kadang terganggu dengan ayat yang
    tidak disertai tanda baca yang betul...
    Contoh: 'Allah, pedih sungguh...'
    ada , selepasnya lebih elok.

    ردحذف
  2. maaf utk segala kesalahan2 itu, memang salah saya yang tergesa2..syukran atas segala teguran

    ردحذف