الأحد، 12 فبراير، 2012

Pengembaraan di Bumi Anbiya

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah....hari ni rasmilah kebebasan sementara, dah habis exam, cuti 2 minggu pula menanti.. Tinggal satu sem lagi lepas ni, lepas tu insyaAllah masuk klinikal year, alhamdulillah alhamdulillah tak sabar rasanya nak balik berkhidmat di Malaysia sebagai doktor..

Masa jawab exam tadi, Allah..dapat merasakan 'tangan-tangan ghaib' yg membantu..Bila dah siap esei tadi, dah semak dua kali dah..rasa dah puas hati dah..tp tiba2 terasa nak belek kat satu page, padahal dah yakin dengan jawapan tu..tenung lama2 jawapan tu.......hah! Apa aku tulis ni..Allah bukan tu yg dia nak...

Alhamdulillah rasa nak sujud syukur kat situ jugak..Habis exam terus pergi pejabat MARA, jumpa Ustaz Ishak..banyak perkara perlu disetelkan, jaulah Baharia dan Sinai..Yelah nak bercuti dalam suasana Mesir yg kritikal macam ni kan..Call Ustaz Hafizul, bertanya perkembangan semasa..Alhamdulillah, jaulah akan diteruskan..

Adakah aku sekuat ini, mampukah aku mendidik anakku
menjadi sehebat si anak kecil ini..

Terpaksa contact dan tanya perkhabaran dari seluruh Mesir, dari muhafazah2 luar, Mansoura, Zagaziq dan Cairo..Kena minta maklumat dari kedutaan, yg paling penting berkaitan keselamatan..

Alhamdulillah, banyak yg Allah ajar hari ni..bercakap dengan pihak atasan dan melihat cara mereka berfikir, sedikit mendewasakan pemikiran.. Juga mengajar bagaimana bercakap dengan orang yang lebih tua, semua ini aku perlukan utk masa hadapan nanti..

Tentang Mesir kini, selepas berlaku penculikan warga Amerika oleh arab badwi (juga warga Korea kalau tak salah sy, atau Cina) adalah sesuatu yg perlu diambil kira..Dan Ustaz Ishak sebagai orang lama di Mesir berkata 'Orang Arab memang sejak zaman berzaman memusuhi Amerika..so terjawablah kisah penculikan itu..'
******

Hari tu terdengar dalam satu ceramah agama tentang krisis Mesir dan Israel..Dikaitkan dengan Perang Armageddon yang akan berlaku di akhir zaman..Bertanya kepada beberapa sahabat yang sensitif dengan isu begini, atau yg pernah mendengar dari mana2 sumber..Mungkin benar, semua yg berlaku kini merupakan 'jalan' ke arah itu..Lihat sahajalah ahli parlimen Mesir yang majoritinya hafiz Quran, tidak mustahil boleh berlaku perang dengan Israel laknatullah..

Pernah satu hari bercakap dengan seorang pemuda Arab..Dia ajak sy jogging..Eh kenapa pulak ni, tak pernah lagi ada arab tanya macam tu..Belum sempat bertanya, dia berbisik, 'Tak lama lagi akan berlaku perang dengan Israel, utk itu kita kena kuat!' 


Masa tu dah rasa lain dah, dengar perkataan 'harb' cukup buat rasa gerun dalam hati..Sebelum tu tak pernah fikir seserius itu..Tengok muka pemuda arab tu, wajahnya yang bersih dan sentiasa tertunduk itu mengingatkan aku kepada kepada peribadi Saidina Muhammad SAW..

Bertuah sungguh dipilih Allah untuk berada di tempat ini, waktu ini..Aura kebangkitan Islam terasa meremang di dalam jiwa..Walau mungkin waktu itu aku sudah tamat belajar di sini, itu tidak bermakna segala2nya akan ditinggalkan di sini..wallahua'lam

هناك 5 تعليقات:

  1. salam..1st time singgah sini.. mencari ilmu di tanah orang mesti macam2 cabaran & dugaan kan.. semoga hisyam terus tabah & berjaya..jgn lupe baik ke malaysia & teruskan khidmat as a doctor kat sini..hehe


    slm kenal,
    cik ana

    ردحذف
  2. InsyaAllah, memang akan balik suatu hari nanti, takde niat pun nak kerja tempat org..doakan kami berjaya kat sini, kami harapkan doa kalian..jazakillah khair

    ردحذف
  3. Salam'alayk...

    teruskan perjuangan, demi islam tercinta...Allahu Akbar

    ردحذف
  4. Perjuangan akan diteruskan..sehingga kalimah Allah tertegak di muka bumi..

    andai ada manfaatnya, dialu2kan share

    ردحذف