الجمعة، 2 سبتمبر 2011

Wida' Yang Mengharukan

Alhamdulillah, sampai jugak akhirnya ke bumi Mesir...
Selepas mengharungi perjalanan yg memenatkan, hampir sehari suntuk terkandas di Jeddah, bertemankan pak2 arab yg berkongsi kisah yg sama, FLIGHT DELAYED..

Ternyata ujian pertama yg Allah datangkan kepada kami ialah ujian kesabaran..Ingatkan bila dah sampai di Cairo bolehlah balik terus ke Alex, badan perlukan rehat..Namun takdir Allah telah menetapkan, bagasi2 kami tidak bersama kami dalam flight itu..Semua jemaah umrah dalam group kami mengalami nasib yg sama..Ya Allah mana kami nak pergi ni, bagasi itu sangat penting bagi kami..macam mana nak pulang ke Alex..


Terpaksalah kami menunggu satu persatu flight yg datang dari Jeddah..Setiap kali ada plane yg mendarat, terus kami serbu ke tempat tuntutan bagasi, manalah tahu kot2 ada terselit bagasi kami..kalau ikut pegawai yg menguruskan barang2 hilang, selepas beliau call sana sini, mungkin barang kami akan sampai keesokan hari..Alhamdulillah, Allah sudah merencanakan segala2nya kepada kami..Ketika hari sudah hampir lewat petang, Allah sampaikan jua bagasi2 kami..

Itu hanyalah ujian fizikal..Bila keluar airport, datang pula ujian keimanan..Kalau di Tanah Haram, kami mudah menjaga pandangan, perempuan2 di sana kebanyakannya berpurdah..Di sini sangat berbeza..Barulah kami sedar kami berada di dua dunia berbeza..Di sini iman benar2 teruji dengan wanita..Semoga rahmat Allah mengiringi, terasa halawatul iman mendamaikan jiwa..

*Ketika melakukan tawaf wida' yg terakhir utk tahun ini, rata2 jemaah mengalirkan air mata keinsafan..Mengingatkan kembali saat2 awal kedatangan Islam..Ya, di tempat itulah Islam bermula! Di situlah Rasullullah S.A.W. memulakan dakwah, dan di tempat yg sama jugalah musuh2 Islam bekerja keras menghalangnya..Namun itulah, setiap sesuatu yg dibantu Allah tidak akan sekali2 tewas..

هناك تعليقان (2):

  1. wah...i like ur entry...so nice.its was quite interesting entry.btw..its was islamic entry..like this..hopefully.u can follow back at http://hafrawiegeek.blogspot.com/....hopefuly

    ردحذف
  2. terharu...terkenang-kenang saat berada di bumi suci..

    ردحذف