الجمعة، 12 أغسطس، 2011

'No more ikhtilat'

Terpancar kegembiraan di wajahnya saat menceritakan kisah itu..Saya sendiri teruja mendengarnya..'Alhamdulillah, si dia menerimanya..' Ucapan syukur meniti di bibir..Cepat sungguh masa berlalu, seingat sy baru sahaja dia 'mentaqdim' perempuan itu sebelum final exam hari itu..Alih-alih hari kedua Ramadhan dah dapat jawapannya..

Jauh di sudut hati sy bersyukur dengan khabar itu yg dikhabarkan sendiri oleh tuan empunya badan ..Yelah, bukan senang utk mencari pemuda yg masih menjaga kesucian cinta di akhir zaman ni..Ingatkan dalam novel je boleh berlaku, perkahwinan tanpa didahulukan dgn cinta sms, berjanji yg berlebih-lebihan, dating dan sebagainya..Dan sekarang sahabat sy sendiri sedang melaluinya, mabruk alaik!

Dengan pengantaraan org tengah yg beragama (seeloknya yg sudah berkahwin), disusuli persoalan2 matang yg tidak menampakkan unsur-usur ikhtilat..Semua ini tidaklah semudah yg disangka..Sy sendiri yg kadang kala menjadi tempat utknya berkongsi sepanjang proses taqdim itu pun dapat merasakan betapa berdebarnya, dan betapa tidak keruannya demi menunggu jawapan dari si dia..

Tapi di sinilah akan menampakkan salah satu 'keindahan' kalau ikut cara Islam..Menurut kawan sy yg telah berkahwin, saat2 yg penuh mendebarkan inilah yg akan dirindui dan kalau boleh nak rasa balik bila dah lepas kahwin..Wallahualam, sy sendiri tak kahwin lagi..

Dan Ustaz Akli cukup simple dalam hal bercinta sebelum kahwin.. 'Bercinta lama2 sebelum kahwin takde guna jugak..Sebelum kahwin, nampak baik,semua nak tunjuk baik..penyabar la, sopan sume ada..selepas kahwin baru nampak perangai sebenar, macam2 karenah..Sebelum kahwin ni habis sume kebaikan nak ditunjuk, lepas kahwin dah takde apa yg istimewa lagi..'. Itulah lebih kurang kata2nya masa kelas Ramadhan ketika mengajarkan bab Talak..Sinis sekali kata2 Ustaz Akli, tapi kebenarannya tidak blh dinafikan..

Pagi td bukak laptop, tiba2 terbaca satu artikel..Subhanallah, seolah2 tak percaya peristiwa seumpama itu boleh berlaku di alam nyata..Sy sendiri tak terbayang camne kalau berlaku pd diri sendiri..Tapi bila ingat balik, memang tak mustahil ia berlaku andai iman di hati sekukuh gunung, seteguh karang di lautan..Marilah sama-sama membaca sendiri kisah cinta yg maha hebat yg kalau ikut pendapat sy, mungkin tidak akan berlaku lagi zaman ini..klik sini..Tapi ilmu Allah lebih menyeluruh, mungkin sahaja ia berlaku..wallahualam..

هناك تعليقان (2):

  1. betul..bukan mudah untuk menjaga ikhtilat.hati ini penah terkesan atas teguran seorang insan tentang menjaga ikhtilat.

    ردحذف