السبت، 6 أغسطس، 2011

Hari Ketujuh Ramadhan di Mesir

Satu demi satu beg diangkat,semakin hari semakin sunyi rumah ini..Baru je pas tolong angkat beg housemate yg nak pulang ke Malaysia..Biarlah mereka pulang ke pangkuan keluarga, insyaAllah akan kembali lagi ke sini..Demi melihatkan beg2 besar itu,makin mendalam rasanya kerinduan di hati..Makin terasa homesick kalau istilah asrama dulu..Saat-saat ini jugaklah banyak usikan datang dari teman-teman yg dah sampai kat Malaysia.. Sambil2 hantar msg selamat menyambut ramadhan, sengaja diselitkan sekali lagu-lagu raya yg menyentuh hati..Biarlah, sedikit sebanyak menghiburkan jugak hati yg sedang gundah ini..

Semalam baru balik dari Cairo, ziarah kawan dan Ustaz Malik.. Panas sungguh cuaca kat sana, berbeza dgn suhu di Alex ni yg agak kurang bahangnya..Sempat jugak kawan bawak pergi kelas Sheikh Muhammad Nuruddin al Banjari al Makki (kalau tak salah sy mcm ni la nama beliau, agak panjang)..Walaupun lebih kurang 2 jam je sempat join kelas beliau, tp banyak sgt ilmu baru yg diperoleh..Dan memang patutlah setiap floor Rumah Kedah dekat Hayyu Sabie' tu penuh dengan mahasiswa dan mahasiswi yg datang dari seluruh negeri..

Semua kitab yg diajar dalam kelas itu adalah karangannya sendiri. Fasih sungguh bahasa arab beliau walaupun beliau bukanlah berbangsa arab..Sheikh Nuruddin ialah org melayu Indonesia yg beristerikan org Kedah (isteri kedua) dan beliau memang selalu datang ke Malaysia..Tapi sayang Sheikh Nuruddin hanya ada kat Mesir sampai 15 ramadhan ni sahaja..Semoga tuan sheikh dipanjangkan umur dan diberkati ilmu..


Hari ni hari ketujuh ramadhan.. Sepanjang tujuh hari ramadhan kat Mesir ni, benarlah org cakap byk sgt beza cara masyarakat arab dan melayu sambut ramadhan..Sebelum ni dengar cerita je, sekarang betul2 dapat tengok sendiri kesungguhan org arab bila datangnya ramadhan..Dapat tgk sendiri camne mereka teresak-esak menangis ketika berterawih..Tambah2 bila imam membacakan ayat tentang neraka, makin kuatlah esakan mereka..Kita yg ada kat sebelah ni pun tumpang sekali kekhusyukan mereka, yg secara tak langsung 'terasa' lain bila mendengar esakan itu..

Lebih kurang 4 hari lepas,Allah mempertontonkan sy satu peristiwa..Ketika itu masih awal..Ada beberapa org jemaah sedang menunggu untuk solat zohor..ada yang membaca quran, yg baru datang menunaikan solat tahiyatul masjid..Sang bilal berdiri utk melaungkan azan..'Allahuakbar Allahuakbar'..Baru sahaja kalimah itu diazankan, tiba-tiba elektrik terputus..Sang bilal berhenti azan dan sy lihat beliau cuba memanjat tempat letak kasut utk sampai ke tingkap masjid..Beliau membuka tingkap itu dan meneruskan azan di tingkap..

Rasa terpukul jugak bila melihatkan peristiwa tersebut..Kalau kat sekolah dulu, bila sampai giliran azan, mulalah cari alasan utk mengelak, sakit tekaklah suara tak sedaplah..Kalau bandingkan dgn kisah di atas rasa jauh sangat..Sang bilal, walaupun sudah berumur digagahkan jua utk azan, dipanjatnya tingkap itu dan diazan sekuat yg boleh..Beliau tahu semua yg dilakukannya itu tidak sia-sia bahkan dilihat oleh Pencipta alam..

'Perkataan yg baik dan pemberian maaf lebih baik drpd sedekah yg diiringi tindakan yg menyakiti. Dan Allah maha kaya, maha penyantun.' (al Baqarah, 263)

هناك 5 تعليقات:

  1. kalau kat sekolah ana dulu berebut dak2 ni nk azan...masing2 tahu kebaikan melaungkan azan di akhirat nnti...

    ردحذف
  2. abe , tok balik ko ? mari la melawat mansurah ni :D

    ردحذف
  3. -indra
    alhamdulillah, baguih sekolah hang..
    blh da import student mrsm alor gajah masuk mrsm
    pc lak..bia sama2 berkembang ilmu dunia akhirat
    blh kan saudara indra kan??

    ردحذف
  4. -ammar
    insyaAllah nak g gak mansurah tu..
    mungkin pas raye,skrg ni bz cket..
    mashi?

    ردحذف
  5. skg kt mesir bcuti kn bila bln ramadhan?
    indahnya bila bpeluang berpuasa kt sana kerana mereka di sana lebih meraikan bulan puasa berbanding raya

    ردحذف