السبت، 4 سبتمبر 2021

Covid Menyerang Lagi

Ketika menulis ni, aku baru terjaga dari tidur. Membaca mesej ayah dari kelantan, sahabat waktu kecilku dipanggil menghadap Yang Esa pagi ini.. Allah seolah tersentak dari tidur terus bangun terduduk membaca itu.

Hati jadi hiba, berdebar dan sayu, semuanya bercampur baur. Allah, ini sahabat lamaku yang sangat ku kasihi. Mana mungkin aku lupakan dirinya, gelak tawanya yang sentiasa ceria waktu kecil dahulu terus bermain di fikiran.

Setiap orang memiliki masa lalu tersendiri. Dan kenangan itu tidak mungkin digantikan walau dengan apa harga sekalipun. Ia adalah sesuatu istimewa yang pernah berlaku dalam hidup setiap insan.


ada orang mintak gambar tasnim lagi dalam blog ni huhu


Aku hanyalah orang kampung biasa yang tinggal di bumi kelantan. Zaman kanak2 kami diisi dengan permainan biasa orang2 kampung. Masuk hutan mencari buluh, membina bangsal konon2 menjadi tempat lepak setiap petang, juga mencari sungai untuk mandi manda terutama bila tiba musim tengkujuh. Ah itu sahaja sudah cukup untuk membuatkan aku menjadi terlalu rindu kepada mereka.

Andai bisa diaturkan, aku ingin supaya anak2 ku turut mendapat peluang itu, merasakan kehidupan kampung, masuk hutan dan merasakan gatalnya miang buluh yang singgah di badan. Kemudian bergotong royong memotong rumput sebelah rumah usang yang dah lama ditinggalkan, semata2 untuk dijadikan padang bola kecil. Alahai kenangan itu sering kali mengkhayalkan.

Kini sahabat itu telah pergi selamanya bertemu dengan Sang Pencipta. Bagiku dia orang baik. Membaca komen2 di facebook tentang pemergiannya, insyaAllah semua orang mendoakan dan merindukan kebaikan arwah.

******

gambar yang viral di sandakankini tempoh hari


Ketika menulis ini juga kes covid sandakan sedang meningkat naik tanpa menunjukkan sedikit pun belas kasihan. Semalam aku pulang lewat dari hospital lantaran kerja yang berlambakan. Aku tidak pasti bila wabak ini akan berakhir tapi yang pastinya, sandakan langsung tiada tanda2 penurunan bahkan kes semakin teruk dari hari ke hari.

Keadaan hari ini sangat berbeza dengan gelombang October 2020 tahun lalu, pasca pilihanraya sabah. Andai bisa aku merakam kejadian di jabatan kecemasan dan dikongsikan kepada umum, aku pasti ramai yang akan terkejut dan tidak percaya dengan keadaan sekarang.

Tangki2 oxygen hampir kehabisan, setiap hari aku melihat mereka menggantikannya tanpa henti. Ward2 covid semakin banyak dibuka, bermakna ward untuk pesakit biasa semakin berkurangan. Serangan covid kali ini terlalu pantas dan bahaya, majoriti pesakit yang datang memerlukan oxygen support, bukan lagi sekadar stage 1 atau 2 seperti tahun lalu.


semalam bawak abg adik jogging taman dekat rumah


Bahkan ramai pesakit covid stranded di kecemasan dalam tempoh yang lama, ada yang dua tiga hari menginap di jabatan kecemasan lantaran ward tidak lagi mampu menerima kemasukan pesakit baru. Mungkin tidak keterlaluan aku katakan andai bisa kalian lihat keadaan di sana, seolah2 kalian sedang menyaksikan drama tv yang sedang memaparkan kisah dan suasana di medan perang.

Satu perkara lagi yang ingin aku ceritakan pada kalian, iaitu tentang bahayanya obesity. Aku pasti setiap staff yang menjaga pt covid akan merasakan perkara yang sama. Ya ramai tahu bahawa obesity merupakan salah satu criteria untuk high risk category, termasuk elderly atau pesakit yang memang ada penyakit kronik seperti masalah buah pinggang atau jantung.

Ingin aku khabarkan, sudah terlalu ramai pesakit yang aku saksikan di sini iaitu pesakit muda yang tidak pernah ada masalah kesihatan, datang dalam keadaan nyawa2 ikan, gasping of air. Bila ditanya dan diperiksa, hanya satu risk factor iaitu obesity!

young patient, no risk factor except obes


Dan biasanya mereka datang dalam keadaan yang sudah tenat, yang memerlukan high flow nasal cannula or even intubation. Bila dilihat pada chest xray, seolah2 sedang melihat kayu yang sedang dimakan anai2!

Maafkan aku andai berbicara seperti itu. Aku hanya ingin kalian sedar bahawa covid itu wujud, dan covid itu bahaya. Di sini kami menyaksikan apa yang mungkin kalian tidak pernah lihat sepanjang hidup kalian, dan kalian tidak akan pernah sanggup melihatnya.

Sampai satu ketika, kami terpaksa menyaksikan kematian demi kematian di jabatan kecemasan. Dan ini peringatan untuk diriku sendiri sebenarnya. Selagi mampu, berusahalah untuk menjaga berat badan, pastikan BMI <30. Timbang berat badan dan ukur tinggi untuk diri sendiri, seandainya melebihi 30, maka kalian sendiri tahu inilah masanya untuk melakukan sesuatu sebelum segalanya sudah terlambat.

(Kenangan itu seringkali mengindahkan hidup kita hari ini. Kita semua tidak sanggup melupakan kenangan, kerana kenangan itu tidak pernah berubah di saat semua yang berada di sekeliling sudah berubah. Tapi ada sahabat yang menyambung 'Boleh jadi persepsi terhadap kenangan bisa berubah...' Ada betulnya kan.. Wallahua'lam ) ^_^ 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق